Ból głowy po wypadku komunikacyjnym może mieć związek z kręgosłupem

W czasie wypadku komunikacyjnego często występuje gwałtowne szarpnięcie głową. W takiej sytuacji może dojść do urazu odcinka szyjnego, uszkodzenia więzadeł kręgosłupa i niestabilności dwóch pierwszych kręgów powodującej wiele różnorodnych objawów. Główny z nich to silne, trudne w leczeniu bóle głowy, szczególnie w okolicy potylicy.
Jaki jest mechanizm tego zjawiska? Skąd pochodzą bóle głowy po wypadku? Postaram się odpowiedzieć na te pytanie 🙂

Kręgosłup a naczyniowe bóle głowy

Bóle głowy po wypadku mogą mieć zapewne około kilkudziesięciu różnych przyczyn. Jedną z nich są zaburzenia o charakterze naczyniowym, co jak sama nazwa wskazuje oznacza niedrożności lub zablokowania naczynia dostarczającego krew. Przednia część mózgu zaopatrzona jest przez dwie tętnice szyjne, tylna przez dwie kręgowe. Wszelkie zaburzenia w naczyniach mogą wpływać na brak odpowiedniej ilości tlenu i substancji odżywczych, a co za tym idzie szereg objawów, w tym bóle głowy. Przepływ w naczyniu może zostać ograniczony z rozmaitych przyczyn. Najczęstszą, stanowiącą aż 90 proc. przypadków, jest odkładanie się w ich świetle blaszek miażdżycowych. My skupimy się jednak na innej bezpośrednio związanej z kręgosłupem szyjnym tzw. niestabilności górnych kręgów szyjnych.

Zależność pomiędzy odcinkiem szyjnym a tętnicami kręgowymi wynika z anatomii. Możemy powiedzieć, że tętnica kręgowa „biegnie w kręgach”, ponieważ zaczynając od 6 kręgu szyjnego podąża po bocznej stronie kręgosłupa w tzw. wyrostkach poprzecznych. Biegnie do góry, aż do pierwszego kręgu szyjnego, gdzie zagina się podążając do tyłu w kierunku tylnej części mózgu. Warto obejrzeć poniższy filmik bardzo dobrze obrazujący położenie tętnic mózgu.
(Tętnica kręgowa z agn. vertabral artery)

Tętnice kręgowe zaopatrują w krew 4 główne obszary mózgu:
-górną część rdzenia kręgowego
-móżdżek (główny narząd równowagi i kontroli motorycznej)
-płat potyliczny mózgu (odpowiedzialny min. za wzrok)
-pień mózgu (podstawa mózgu, która przekazuje sygnały z i do mózgu, min. odpowiada za naszą świadomość, reguluje ciśnienie, puls ,oddech, pocenie, trawienie, funkcje pęcherza, zawiaduje zmysłami i kontrolą nerwową głowy min. czuciem i ruchami mięśni twarzy, połykaniem, łzawieniem itp.)

Ból głowy po wypadku a niestabilność

Na czym polega niestabilność kręgosłupa i dlaczego wywołuje bóle głowy?
Zacznijmy od tego, że nasz kręgosłup szyjny składa się z 7 kręgów, które dzięki obecności więzadeł i dysków stabilnie stoją jeden na drugim. Dzięki temu w momencie, gdy ruszamy naszą szyją kręgi nie “ześlizgują” się jeden z drugiego. Stabilność kręgosłupa może zostać zachwiana, gdy któryś z elementów zostanie uszkodzony. Ma to miejsce min. w czasie wypadków komunikacyjnych, kiedy dochodzi do gwałtownego szarpnięcia głowy. Najczęściej opisywanym mechanizmem urazu jest tzw. whiplash, który dokładnie opisałam we wcześniejszym artykule. W czasie szarpnięcia głową szczególnie narażone są delikatne więzadła górnych segmentów szyjnych (więzadło skrzydłowate i poprzeczne). Ich rozciągnięcie może doprowadzić do niestabilności, czyli nieprawidłowego, nadmiernego ruchu jednego z kręgów.

Zauważmy, że w sytuacji, gdy jeden z kręgów przemieszcza się za bardzo np. w stronę boczną razem z nim rozciąga się tętnica kręgowa. Nieprawidłowe napięcie w tętnicy doprowadza do zaburzenia przepływu i szeregu skurczy wewnątrz naczynia, co wg. naukowców jest przyczyną występowania bólu głowy.

Charakter bólu głowy w niestabilności odcinka szyjnego

Badania pokazują, że bóle głowy wynikające z dysfunkcji górnych segmentów szyjnych zazwyczaj są bardzo mocne. Przyjmują wręcz postać migren z typowym światłowstrętem i nudnościami. Często dotyczą tylnej części głowy czyli potylicy. Charakterystyczny jest także pulsujący charakter dolegliwości. Co więcej, często po z pozoru delikatnych stłuczkach samochodowych pacjenci cierpią z powodu bardzo mocnych bólów głowy. Dodatkowo objawy nie zawsze pojawiają się bezpośrednio po urazie, dlatego pacjent może nawet nie pamiętać, że kilka lat temu doznał szarpnięcia szyją. Dzieje się tak, ponieważ więzadła górnych segmentów szyjnych są bardzo delikatne i często niewinne szarpnięcie może spowodować ich duże uszkodzenie.

Nieprawidłowy przepływ krwi przez tętnice kręgowe w konsekwencji może doprowadzić do zmniejszenia przepływu przez małe tętniczki zaopatrujące pień mózgu. Niesie to za sobą szereg objawów neurologicznych u pacjenta.
Objawy często są identyczne jak w tzw. przemijającym ataku niedokrwiennym.
(TIA ang. Transient Ischemic attact).

Jeśli interesuję Was ten temat, albo podejrzewacie, że Wasz ból głowy po wypadku może mieć związek z uszkodzeniem więzadeł szyi, zachęcam z zapoznaniem się ze stroną dr Joel Francka i z filmikiem dr Ross Hausera- pionierami w badaniu i leczeniu niestabilności górnych segmentów szyjnych. Niestety tylko po angielsku 🙁

Oczywiście ból głowy po wypadku jest objawem, który ZAWSZE należy skonsultować z lekarzem, ponieważ może być spowodowany także innymi dysfunkcjami.

Ból głowy po wypadku komunikacyjnym może mieć związek z kręgosłupem