Ból nocny kręgosłupa

W ortopedii funkcjonuje powiedzenie, że każdy z nas ma, miał lub będzie mieć problem z kręgosłupem. Bóle pleców są tak bardzo powszechne, że często bagatelizujemy je. Większość Polaków nie diagnozuje problemu, nawet jeśli trwa wiele lat. Tak naprawdę ponad 90% dolegliwości w obrębie kręgosłupa jest związana ze schorzeniami jego struktur. Mówimy tu głównie o wszelkich uszkodzeniach w obrębie dysków, zmianach zwyrodnieniowych kręgosłupa i w konsekwencji podrażnieniach w obrębie mięśni i więzadeł. Dużo poważniejsze schorzenia tj. guzy, infekcje czy choroby reumatoidalne zdarzają się dużo rzadziej, dotyczą nawet mniej niż 10% pacjentów. Problem polega na tym, że w przypadku takich osób niezwykle ważna jest wczesna diagnoza. Z tego powodu każdy ból kręgosłupa należy konsultować ze specjalistą. Często już wywiad z pacjentem wskazuje, że problem może być groźniejszy i wymaga szybkiej reakcji.

Ból nocny kręgosłupa – przyczyny

Jednym z objawów alarmujących zaliczanych do tzw. czerwonych flag jest ból pojawiający się w nocy. Oczywiście, jeśli zauważycie u siebie tego typu objawy, nie należy od razu wpadać w panikę. Bóle występujące w nocy mogą świadczyć zarówno o niegroźnym schorzeniu struktur kręgosłupa, jak i o poważniejszej chorobie. Dlaczego więc ból pojawia się właśnie w nocy?

Aktywny stan zapalny

Zacznijmy od tego, że objawy pojawiające się w nocy mogą być związane z toczącym się stanem zapalnym. Możemy porównać go z przeziębieniem. Zauważmy, że kiedy jesteśmy chorzy, zazwyczaj rano czujemy się troszkę lepiej, a wzrost temperatury zauważamy głównie w nocy. Tak samo dzieje się w momencie, gdy z jakiegoś powodu rozwija się w naszym kręgosłupie potężny stan zapalny. Oczywiście zawsze należy postawić sobie pytanie, co jest przyczyną stanu zapalnego. Jeśli weźmiemy pod uwagę statystyki, najczęściej jest to wynik podrażnienia lub mikrouszkodzenia w obrębie struktur kręgosłupa, głównie dysków i stawów międzykręgowych. Osoby zmagające się ze schorzeniami kręgosłupa wiedzą, o czym mówię. Raz na jakiś czas, np. po przeciążeniu lub gwałtownym schyleniu, rozpoczyna się często trudny do zniesienia ból. Dochodzi do gwałtownego rozwinięcia się stanu zapalnego, które zazwyczaj przechodzi po kilku dniach lub tygodniach, a pacjent wraca do normalnego funkcjonowania. U wielu osób takie sytuacje powtarzają się co jakiś czas. Potocznie mówimy o wypadaniu dysku międzykręgowego, jednakże z wypadnięciem lub przesunięciem ma to niewiele wspólnego, o czym pisałam w innym artykule.

Inne schorzenia i choroby układowe

Ból nocny może być wynikiem innych chorób, nie tylko ortopedycznych. Poza bólem zazwyczaj pacjent będzie zgłaszał także inne niepokojące objawy tj.:

• ból występuje tylko w nocy, a w dzień wycofują się całkowicie
  • objawy trwają dłuższy czas, nie ustępują się po lekach przeciwzapalnych i rehabilitacji
  • objawy bólowe kręgosłupa współistnieją z bólami innych stawów, ogólnym osłabieniem i utratą wagi
  • występuje gorączka
  • występuje osłabienie siły mięśniowej w obrębie kończyn i inne objawy neurologiczne
  • pacjent ma ponad 50 lat, współistnieją u niego inne choroby np. osteoporoza
  • występuje poranna sztywność stawów

Przyczyną takich objawów może być wiele różnych chorób i schorzeń min. choroby reumatoidalne np. RZS czy ZZSK, a także choroby onkologiczne. W pierwszej kolejności należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który wykona podstawowe badania i wskaże, do jakiego lekarza należy się udać.

ból nocny kręgosłupa 300x200 Ból nocny kręgosłupa   objaw, który zawsze należy skonsultować z lekarzem
Ból nocny kręgosłupa jest objawem alarmującym, który zawsze należy skonsultować z lekarzem

Efekt przewodnienia dysku

Inną przyczyną bólu nocnego jest tzw. przewodnienie dysku międzykręgowego. Dyski występujące między kręgami są zbudowane głównie z wody. Naturalnie w czasie aktywności fizycznej niewielka ilość wody wydostaje się na zewnątrz, w czasie odpoczynku odzyskuje on swoją wysokość. Jeśli dysk jest uszkodzony i uwypukla się bocznie w stronę korzenia, te naturalne nawodnienie może spowodować mocniejszy ucisk korzenia.

Przewodnienie dysku może powodować sztywność i ból kręgosłupa w czasie dłuższego odpoczynku, w nocy lub rano. Zazwyczaj ból bardzo szybko wycofuje się po chwili rozruchu. Problem ten zazwyczaj ma charakter przewlekły. Spotykam pacjentów, którzy latami doświadczają tego typu bólu. Leczenie takich pacjentów nie jest łatwe, zazwyczaj wymaga pracy z fizjoterapeutą.

Pamiętajmy, że ból nocny kręgosłupa jest objawem alarmującym i zawsze powinien być skonsultowany z lekarzem.

Ból nocny kręgosłupa – objaw, który zawsze należy skonsultować z lekarzem