Ból pachwiny po ciąży, skąd pochodzą dolegliwości?

Bóle w obrębie miednicy to w mniejszym lub większym stopniu przypadłość każdej kobiety w ciąży. Dolegliwości spojenia łonowego, stawów krzyżowo-biodrowych, kręgosłupa lędźwiowego, pachwin to najczęstsze obszary, z jakimi zgłaszają się pacjentki. Główną przyczyną powyższych dolegliwości jest proces rozluźniania miednicy przygotowujący nasze ciało do porodu. Pomimo że zmiany te są niezbędne, abyśmy mogły urodzić dziecko, dla naszych stawów to często zbyt duża rewolucja.

Ból pachwiny po ciąży – przyczyny

Zmiany hormonalne powodujące rozluźnienie struktur miednicy to oczywiście główna przyczyna bólu pachwiny w czasie ciąży. Zazwyczaj pacjentki mają problem z chodzeniem lub leżeniem na boku. W niektórych przypadkach nieprzyjemne rozpieranie pachwiny pojawia się wieczorem, kiedy po całym dniu kładziemy się do łóżka.

U większości kobiet dolegliwości pojawiają się w II trymestrze. Spotykamy wiele pacjentek, u których bóle utrzymują się dość długo także po porodzie. Nie zawsze dolegliwości pojawiają się już w czasie ciąży. Czasami pierwsze objawy pojawiają się nawet kilka tygodni lub miesięcy po porodzie! Zwróćmy uwagę, że zmiany, jakie spowodowała ciąża w naszej miednicy, utrzymują się stosunkowo długo po porodzie. Co więcej, kiedy rodzimy dziecko wydawać by się mogło, że nasza miednica odpocznie. Nic bardziej mylnego. Zaczynamy nosić maleństwo, które szybko przybywa na wadze. Po pół roku dziecko waży już około 7-9 kg. w większości przypadków nie siedzi samodzielnie i wymaga dużo bliskości. Dziecko w tym okresie domaga się ciągłego zainteresowania i noszenia na rękach.

Dodatkowo w początkowym okresie przyjmujemy wiele przymusowych pozycji, czasem kilka godzin spędzamy w jednym ułożeniu, ponieważ tylko tak nasze dziecko potrafi na początku chwytać pierś. Taka sytuacja sprzyja pojawieniu się wielu napięć w obrębie kręgosłupa, miednicy i kończyn dolnych

Ból pachwiny po ciąży – co tak właściwie nas boli?

Pachwina łączy kończynę dolną z miednicą i kręgosłupem, dlatego ból pojawiający się w tym obszarze może pochodzić z wielu struktur leżących w pobliżu, ale także odległych. Najczęstsze przyczyny to:

• Dysfunkcje spojenia łonowego. To jedna z częstszych przyczyn bólu spojenia u kobiet zarówno ciężarnych, jak i po ciąży. Zachęcam do zapoznania się z moim wcześniejszym obszernym artykułem na temat bólu spojenia łonowego , a także leczenia tego schorzenia. W przypadku tej dysfunkcji  ból może pojawić się w linii pośrodkowej ciała, w okolicach samego spojenia. W niektórych przypadkach może wyraźnie schodzić na jedną stronę. Bardzo często wędruje do pachwiny lub brzucha. Sytuacja staje się jeszcze trudniejsza u pacjentów zmagających się z problemem wiele lat. Może pojawić się wtedy tzw. ból przeniesiony idący od pachwiny w dół w stronę kolana.
  • Podrażnienie więzadeł miednicy i stawu biodrowego, głównie więzadła pachwinowego.
  • Napięcia i podrażnienia struktur miednicy powstałe w wyniku porodu naturalnego, a także jako powikłanie obecnej blizny po cesarskim cięciu.
  • Ucisk nerwów w obrębie miednicy np. nerw zasłonowy lub nerw udowy najczęściej spowodowane zwiększonym napięciem w obrębie niektórym mięśni.
  • Dysfunkcją górnych segmentów odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Stan zapalny w tym rejonie może powodować podrażnienie korzeni nerwowych podążających niżej w stronę pachwiny.
  • Objawy spoza narządu ruchu. Oczywiście, jeśli rozpatrujemy ból pachwiny u kobiety kilka tygodni czy miesięcy po porodzie, zazwyczaj jest on związany ze strukturami narządu ruchu. Oczywiście nie możemy zapominać, że istnieje także wiele możliwych przyczyn niezwiązanych z więzadłami czy stawami. Dolegliwości mogą dotyczyć zapalenia wyrostka robaczkowego, problemów z jelitem grubym, przepuklina pachwinowa.

ból pachwiny po ciąży1 285x300 Ból pachwiny po ciąży, skąd pochodzą dolegliwości?
Ból pachwiny po ciąży może być wynikiem min. ucisku korzeni wychodzących z górnej części odcinka lędźwiowego oraz nerwów miednicy.źródło:mhttps://www.kenhub.com

Ból pachwiny po ciąży – leczenie

Jak widzimy, ból w pachwinie po ciąży może mieć wiele przyczyn. Niestety w każdym przypadku postępowanie jest zupełnie inne, dlatego jeśli odczuwacie jakiekolwiek dolegliwości, zgłoście się do lekarza lub fizjoterapeuty. Szukanie ćwiczeń w internecie na własną rękę nie jest dobrym pomysłem. Im szybciej zareagujemy, tym łatwiej jest wyleczyć pewne dolegliwości. W pracy zawodowej spotykam kobiety, które zwlekają z wizytą nawet wiele miesięcy, co znacznie utrudnia terapię.

• W przypadku dysfunkcji spojenia łonowego podstawą rehabilitacji jest dobór odpowiedniego pasa stabilizującego spojenia, ćwiczenia zwiększające stabilizacje spojenia, praca manualna polegająca na rozluźnianiu struktur bolesnych i nadmiernie napiętych, przywrócenie prawidłowej ruchomości w obrębie biodra.
  • W przypadku napięcia i podrażnienia struktur w obrębie miednicy, które są wynikiem ciąży i porodu naturalnego najważniejsza jest praca manualna polegająca na wykonywaniu różnorodnych technik przez fizjoterapeutę. Dodatkowo wprowadzamy ćwiczenia przywracające stabilność miednicy i właściwe napięcie mięśni. W przypadku cesarskiego cięcia podstawą jest ocena blizny, jej elastyczności i ewentualnego wpływu na ból pachwiny. W takich przypadkach warto zgłosić się do fizjoterapeuty, który specjalizuje się w tzw. rehabilitacji uroginekologicznej.
  • Jeśli ból pachwiny po ciąży jest spowodowany dysfunkcją odcinka lędźwiowego kręgosłupa, rehabilitant ocenia rodzaj problemu, a następnie dobiera techniki i ćwiczenia dostosowane do każdego przypadku. Tak naprawdę każdy rehabilitant ma swój własny pomysł na leczenie.

Ból pachwiny po ciąży, skąd pochodzą dolegliwości?
Oceń post