Bóle w obrębie miednicy to w mniejszym lub większym stopniu przypadłość każdej kobiety w ciąży. Dolegliwości spojenia łonowego, stawów krzyżowo-biodrowych, kręgosłupa lędźwiowego, pachwin to najczęstsze obszary, z jakimi zgłaszają się pacjentki. Główną przyczyną powyższych dolegliwości jest proces rozluźniania miednicy przygotowujący nasze ciało do porodu. Pomimo że zmiany te są niezbędne, abyśmy mogły urodzić dziecko, dla naszych stawów to często zbyt duża rewolucja.

Ból pachwiny po ciąży – przyczyny

Ból i rozpieranie w obrębie pachwiny, pojawiający się szczególnie po całym dniu funkcjonowania najczęściej jest wynikiem zmian hormonalnych powodujących rozluźnienie struktur miednicy. U większości kobiet dolegliwości pojawiają się w II trymestrze ciąży. Spotykamy wiele pacjentek, u których bóle utrzymują się dość długo także po porodzie. W innych przypadkach pierwsze objawy pojawiają się nawet dopiero kilka tygodni lub miesięcy po porodzie! Dzieje się tak, ponieważ zmiany, jakie spowodowała ciąża w naszej miednicy, utrzymują się stosunkowo długo po porodzie. Co więcej, kiedy rodzimy dziecko wydawać by się mogło, że nasza miednica odpocznie. Nic bardziej mylnego. Zaczynamy nosić maleństwo, które szybko przybywa na wadze. Po pół roku dziecko waży już około 7-9 kg. w większości przypadków nie siedzi samodzielnie i wymaga dużo bliskości. Dziecko w tym okresie domaga się ciągłego zainteresowania i noszenia na rękach.

Dodatkowo w początkowym okresie przyjmujemy wiele przymusowych pozycji, czasem kilka godzin spędzamy w jednym ułożeniu, ponieważ tylko tak nasze dziecko potrafi na początku chwytać pierś. Taka sytuacja sprzyja pojawieniu się wielu napięć w obrębie kręgosłupa, miednicy i kończyn dolnych.

Ból pachwiny po ciąży – co tak właściwie nas boli?

Pachwina to obszar łączący kończynę dolną z miednicą i kręgosłupem, dlatego ból występujący się w tym miejscu może pochodzić z wielu struktur leżących w pobliżu, ale także odległych. Należą do nich:

• Dysfunkcje spojenia łonowego, powszechnie nazywane rozejściem spojenia. To jedna z częstszych przyczyn bólu spojenia u kobiet zarówno ciężarnych, jak i po ciąży. Zachęcam do zapoznania się z moim wcześniejszym obszernym artykułem na temat bólu spojenia łonowego , a także leczenia tego schorzenia. W przypadku tej dysfunkcji ból może pojawić się w linii pośrodkowej ciała, w okolicach samego spojenia. W niektórych przypadkach może wyraźnie schodzić na jedną stronę. Bardzo często wędruje do pachwiny lub brzucha. Sytuacja staje się jeszcze trudniejsza u pacjentów zmagających się z problemem wiele lat. Może pojawić się wtedy tzw. ból przeniesiony idący od pachwiny w dół w stronę kolana.
  • Podrażnienie więzadeł miednicy i stawu biodrowego, głównie więzadła pachwinowego.
  • Napięcia i podrażnienia struktur miednicy powstałe w wyniku porodu naturalnego, a także jako powikłanie obecnej blizny po cesarskim cięciu.
  • Ucisk nerwów w obrębie miednicy np. nerw zasłonowy lub nerw udowy najczęściej spowodowane zwiększonym napięciem w obrębie niektórym mięśni.
  • Dysfunkcją górnych segmentów odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Stan zapalny w tym rejonie może powodować podrażnienie korzeni nerwowych podążających niżej w stronę pachwiny.
  • Objawy spoza narządu ruchu. Jeśli rozpatrujemy ból pachwiny u kobiety kilka tygodni czy miesięcy po porodzie, zazwyczaj jest on związany ze strukturami narządu ruchu. Oczywiście nie możemy zapominać, że istnieją inne przyczyny. Dolegliwości mogą dotyczyć np. zapalenia wyrostka robaczkowego, problemów z jelitem grubym czy przepukliny pachwinowej.

ból pachwiny po ciąży
Ból pachwiny po ciąży może być wynikiem min. ucisku korzeni wychodzących z górnej części odcinka lędźwiowego oraz nerwów miednicy.źródło:mhttps://www.kenhub.com

Ból pachwiny po ciąży – leczenie

Jak widzimy, ból w pachwinie po ciąży może mieć wiele przyczyn. Niestety w każdym przypadku postępowanie jest zupełnie inne, dlatego, jeśli odczuwacie jakiekolwiek dolegliwości, zgłoście się do lekarza lub fizjoterapeuty. Szukanie ćwiczeń w internecie na własną rękę nie jest dobrym pomysłem. Im szybciej zareagujemy, tym łatwiej jest wyleczyć pewne dolegliwości. W pracy zawodowej spotykam kobiety, które zwlekają z wizytą nawet wiele miesięcy, co znacznie utrudnia terapię.

• W przypadku dysfunkcji spojenia łonowego podstawą rehabilitacji jest dobór odpowiedniego pasa stabilizującego spojenia, ćwiczenia zwiększające stabilizacje spojenia, praca manualna polegająca na rozluźnianiu struktur bolesnych i nadmiernie napiętych, przywrócenie prawidłowej ruchomości w obrębie biodra.
  • W przypadku napięcia i podrażnienia struktur w obrębie miednicy, które są wynikiem ciąży i porodu naturalnego najważniejsza jest praca manualna polegająca na wykonywaniu różnorodnych technik przez fizjoterapeutę. Dodatkowo wprowadzamy ćwiczenia przywracające stabilność miednicy i właściwe napięcie mięśni. W przypadku cesarskiego cięcia podstawą jest ocena blizny, jej elastyczności i ewentualnego wpływu na ból pachwiny. W takich przypadkach warto zgłosić się do fizjoterapeuty, który specjalizuje się w tzw. rehabilitacji uroginekologicznej.
  • Jeśli ból pachwiny po ciąży jest spowodowany dysfunkcją odcinka lędźwiowego kręgosłupa, rehabilitant ocenia rodzaj problemu, a następnie dobiera techniki i ćwiczenia dostosowane do każdego przypadku.

Ból pachwiny po ciąży, skąd pochodzą dolegliwości?
5 (100%) 1 vote