Trudności w leczeniu- zbyt późne rozpoczynanie terapii

Zespół rowka nerwu łokciowego, przez wielu chętniej nazywany zespołem kanału nadgarstka, to schorzenie problematyczne w leczeniu. Jeśli miałabym się zastanowić, skąd te trudności wynikają, to po pierwsze, pacjenci zgłaszają się do lekarza zbyt późno. Zazwyczaj w pierwszych tygodniach czy miesiącach odczuwania dolegliwości wydaje im się, że ból przejdzie. W kolejnych okazuje się, że nie mają czasu… i tak w wielu przypadkach pacjenci trafiają do mnie już z bardzo zaawansowanymi zmianami. O ile w przypadku chorób ścięgien, mięśni czy nawet dysków międzykręgowych zwlekanie z leczeniem wpływa oczywiście negatywnie, ale w jakimś stopniu jesteśmy w stanie pomóc, to w zespole rowka nerwu łokciowego czas gra decydującą rolę. Zablokowanie nerwu, do którego dochodzi w kanale łokciowym, powoduje ucisk osłonki mielinowej, czyli otoczki nerwu. Po pewnym czasie dochodzi do niedokrwienia i uszkodzenia nerwu. Im szybciej zareagujemy, tym większa szansa, że uwolnimy nerw z ucisku. W początkowej fazie schorzenia można w znaczy sposób pomóc sobie, zmieniając nawyki w domu i pracy, a także wykonując proste ćwiczenia.

Trudności w leczeniu- czynniki niezależne od nas

Niestety leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego jest trudne także z powodów niezależnych od nas. W poprzednim artykule pisałam o tym, że w wielu przypadkach wystąpienie tej dysfunkcji jest związane z nieprawidłową budową kanału łokciowego. Jedną z jego składowych jest rowek, czyli pewne zagłębienie dla nerwu na kości. Po pierwsze, każdy z nas rodzi się z inną budową rowka. Jeśli będzie zbyt płytki, nerw może wyskakiwać w czasie ruchu. Co więcej, nerw łokciowy posiada tzw. rozścięgno, które utrzymuje go w prawidłowej pozycji. Wrodzony brak rozścięgna także może mieć wpływ na niestabilność nerwu i jego podrażnienie. Nasz kanał łokciowy może być także blokowany przez ganglion, osteofit czy pasmo tkanki łącznej, które pojawiło się tu zazwyczaj z przyczyn nam nieznanych. Oczywiście są to tylko niektóre możliwe przyczyny związane z budową kanału nerwu łokciowego. Chcę jednak pokazać, że na wiele rzeczy nie mamy wpływu. Niestety nie jesteśmy w stanie samodzielnie zmienić budowy kanału, czy usunąć pasmo tkanki, która blokuje nerw. Dlatego, jeśli robicie wszystko, co zaleca lekarz i fizjoterapeuta, a sytuacja nie zmienia się, a nawet pogarsza, czasem jedynym rozwiązaniem jest zabieg operacyjny.

Zespół rowka nerwu łokciowego (zespół kanału łokciowego) – leczenie

Zgłaszając się do lekarza, po dokładnej ocenie w trakcie wizyty, zostaniecie poproszeni o wykonanie dodatkowych badań obrazowych. Jednym z nich jest EMG, czyli badanie przewodnictwa pozwalające określić stopień uszkodzenia nerwu. Na podstawie wyników badań, objawów klinicznych, a także czasu występowania dolegliwości lekarz decyduje, czy warto rozpocząć od rehabilitacji, czy może stan jest tak zaawansowany, że niezwłocznie należy przeprowadzić zabieg.

Skupmy się teraz na leczeniu zachowawczym, czyli rehabilitacji. Z pewnością warto zgłosić się do fizjoterapeuty, który będzie nadzorował proces leczenia. Szukanie ćwiczeń na własną rękę w przypadku tego schorzenia nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ niezwykle ważne jest dostosowywanie ćwiczeń i zabiegów do pacjenta.

Stanowisko pracy

Jeśli chciałabym wymienić podstawowe elementy rehabilitacji w zespole kanału łokciowego, z pewnością zacznę od dostosowania stanowiska pracy. W czasie pracy przy komputerze łokieć nie może być oparty o biurko czy podłokietnik, ponieważ właśnie w miejscu podparcia biegnie nerw łokciowy. Ze względu na to, że położony jest płytko pod skórą, taki ucisk może wywoływać objawy. Jeśli nie mamy możliwości zmiany ustawienia łokcia, warto zaopatrzyć się w miękką podpórkę. Staramy się także ułożyć nasze przedramię w wyproście. Wielogodzinne utrzymywanie łokcia w pozycji zgięciowej ma duży wpływ na podrażnienie nerwu łokciowego.

leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego
Opieranie łokcia w czasie pracy może być czynnikiem wywołującym objawy w zespole rowka nerwu łokciowego

Przerwy w pracy

Największym obciążeniem dla naszego łokcia jest… bezruch. Jeśli dodamy do tego wielogodzinne zgięcie, to szansa wystąpienia zespołu kanału łokciowego drastycznie wzrasta. Dlatego podstawą profilaktyki, a także leczenia, jest robienie przerw w pracy i wykonywanie delikatnych ruchów ręki. Nie chodzi tu o jakieś bardzo specjalistyczne ćwiczenia. Wystarczy, że co jakiś oderwiemy rękę od klawiatury lub myszki, kilkakrotnie ją prostując.

Warto także nabrać pewnych nawyków związanych z prostowaniem łokcia. Wyobraźmy sobie, że mamy problem z lewą ręką, która nie pracuje na myszce. W takiej sytuacji starajmy się prostować łokieć w momencie, kiedy druga ręka pracuje. Ogólnie szukajmy momentów odpoczynku dla naszego łokcia.

Orteza łokciowa

Na rynku dostępne są ortezy przeznaczone do zakładania na noc. Ich zadaniem jest utrzymywanie pozycji bardziej wyprostowanej łokcia w czasie snu. W niektórych sytuacjach takie unieruchomienie możemy zastosować także w dzień. Kiedy zdecydować się na ortezę? Z pewnością, jeśli bóle pojawiają się w nocy. W sytuacji, gdy dolegliwości występują głównie w czasie siedzenia za biurkiem, na pewno warto zastosować ortezę w okresie zaostrzenia objawów. Może zdarzyć się, że ból, drętwienia czy mrowienia raz na jakiś czas gwałtownie wzrastają, a po kilku dniach lub tygodniach mijają. W takiej sytuacji orteza może okazać się pomocna, aby poradzić sobie ze stanem zapalnym. W przypadku osób, u których dolegliwości nie są znacznie nasilone, zakładanie ortezy na kilka godzin jest mniej skuteczne.

Z pewnością spotkacie się także z opinią, że noszenie ortezy powoduje zaniki mięśniowe i bardzo osłabia łokieć. Niektórzy piszą wręcz, że stan ręki bardzo szybko może się pogorszyć! Jak to w każdym zagadnieniu medycznym, sprawa wymaga wyjaśnienia. Oczywiście, jeśli założylibyśmy taką ortezę na 24h, rzeczywiście ręka bardzo szybko osłabnie. Niemniej jednak zakładanie ortezy na noc przez okres nawet kilku miesięcy nie spowoduje widocznych zaników. Jeśli założymy ją w dzień na kilka godzin w okresach największego bólu, także nie powinniśmy się obawiać. Tak naprawdę największe osłabienie ręki jest spowodowane bólem i uciskiem na nerw. Jeśli założenie ortezy nawet na kilka godzin spowoduje, że dolegliwości znacznie się zmniejszą, warto spróbować. Oczywiście zawsze powtarzam, żeby wszystko konsultować z rehabilitantem. Powinniście razem ustalić, czy noszenie ortezy jest zasadny oraz jak długo powinniśmy ją nosić.

leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego
Orteza łokciowa powoduje odbarczenie nerwu łokciowego

Wizyta u rehabilitanta

Ustaliliśmy już, że rehabilitant może pomóc nam w przystosowaniu stanowiska pracy, a także dobraniu ortezy. W czasie wizyty pomocne mogą okazać się też różnorodne techniki manualne, które wpływają na rozluźnienie tkanek miękkich mogących mieć wpływ na ograniczenie ruchomości nerwu, a także poprawiają ślizg, czyli inaczej mówiąc poruszanie się nerwu w kanale łokciowym. Oczywiście każdy rehabilitant pracuje innymi metodami i dobiera techniki, które wg niego są szczególnie pomocne. Niektórzy mogą pracować także nad waszym kręgosłupem piersiowym, całą kończyną górną, a także innymi odległymi rejonami ciała. Obecnie wiele metod w rehabilitacji ma podejście holistyczne, czyli traktuje nasze ciało jako całość.

Techniką, która jest stosowana przez większość z nas są neuromobilizacje, których zadaniem jest poprawa ruchomości nerwu. Tutaj znajdziecie link do 4 prostych ćwiczeń. Ćwiczenia mobilizacyjne także powinny być nadzorowane przez rehabilitanta, ponieważ zbyt mocne naprężenie nerwu może wywołać jeszcze większe podrażnienie. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby z dużym bólem, w okresie zaostrzeń dolegliwości. Każde ćwiczenie neuromobilizacyjne można tak zmodyfikować, aby było pomocne dla danego przypadku.

Zabiegi fizykoterapeutyczne

Większość lekarzy, szczególnie w NFZ, jako standard w leczeniu zespołu rowka nerwu łokciowego uważa zabiegi fizykoterapeutyczne. Tak naprawdę ich skuteczność jest znikoma. Terapia oparta tylko na fizykoterapii moim zdaniem jest po prostu stratą czasu. Jeśli spośród wszystkich tego typu zabiegów mielibyśmy wybrać te najbardziej skuteczne, z pewnością są to ultradźwięki czy fonoforeza. Laser, a już na pewno pole magnetyczne w mojej opinii są stratą czasu.

Co zrobić, jeśli rehabilitacja nie pomaga?

Badania pokazują, że leczenie zachowawcze, czyli inaczej mówiąc rehabilitacja, jest skuteczne w 50-60%. Ten relatywnie niski odsetek jest wynikiem rozpoczynanie terapii, kiedy objawy są już zaawansowane. Leczenie zespołu nerwu łokciowego nie jest proste i wymaga profesjonalnego podejścia. Nie powinniśmy spodziewać się szybkiego wyzdrowienia po kilku terapiach. Ustalmy z terapeutą przewidywany czas terapii. Z pewnością będzie to okres dłuższy niż 6 tygodni, czasem nawet kilka miesięcy. Jeśli objawy się nie zmieniają lub nawet pogarszają, należy wrócić do lekarza i rozważyć zabieg.

Jak walczyć z zespołem rowka nerwu łokciowego (kanału łokciowego)?