Polecamy nasz nowy kurs: Kręgosłup "za biurkiem"

Prawidłowa pozycja podczas siedzenia nie istnieje!

Większość z nas myśli, że jedną z głównych przyczyn bólu pleców jest nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia. Wydajemy zatem coraz więcej na krzesła, które pozwalają przyjąć wyprostowaną postawę. Firmy zatrudniają nawet specjalistów dbających o ergonomię miejsca pracy. Z pewnością to co powiem, wyda się kontrowersyjne, ale żadna pozycja nie chroni nas przed bólem pleców. Dostosowując stanowisko pracy, powinniśmy zwrócić uwagę na zupełnie inne elementy, niezwiązane z prostą postawą pleców. Dlaczego? Postaram się wyjaśnić temat w dzisiejszym artykule.

prwidłowa pozycja przy biurku 300x300 - Prawidłowa pozycja podczas siedzenia nie istnieje!
Wyprostowana pozycja przy biurku nie chroni naszych pleców przed przeciążeniem

Dlaczego wyprostowana postawa podczas siedzenia nie chroni naszych pleców?

Prawidłowa postawa jest uznawana za wyznacznik zdrowia naszego ciała. Wydaje nam się, że symetria ustawienia miednicy, łopatek chroni nasz narząd ruchu przed przeciążeniami. Idąc do lekarza, często słyszymy: Pana noga jest skrócona o 3mm, dlatego odczuwa Pan ból. Dziś wiemy już, że jest inaczej. Wiele badań przeprowadzonych na dużych grupach badawczych potwierdza, że asymetrie mają mało wspólnego z bólem, szczególnie te małe. Podobnie jest w przypadku siedzenia. Wydaje nam się, że przyjęcie idealnie symetrycznej pozycji z wyprostowanymi plecami spowoduje, że zabezpieczymy nasz kręgosłup w trakcie wielogodzinnego siedzenia. W Internecie możecie spotkać wiele porad, aby w trakcie siedzenia plecy były wyprostowane z zachowaną lordozą lędźwiową, a stopy oparte o ziemię. Niektórzy podają nawet odpowiednie kąty zgięcia poszczególnych stawów. Okazuje się, że idealna pozycja nie istnieje, a siedzenie z wyprostowanymi plecami nie zabezpiecza przed bólem. Dlaczego? Jeżeli chcecie zgłębić wiedzę na temat zdrowego siedzenia, zapraszam zapoznania się z nagraniem szkolenia online: KRĘGOSŁUP ZA BIURKIEM.

fizjomind 300x300 - Prawidłowa pozycja podczas siedzenia nie istnieje!

Zacznijmy od tego, że wielogodzinne siedzenie generalnie jest nienaturalne dla człowieka, bez różnicy czy siedzimy prosto, czy zgarbieni. Człowiek jest stworzony do ruchu. Jeśli przez dłuższy czas siedzimy w tej samej pozycji, stałe obszary naszych dysków międzykręgowych są obciążone. Co więcej, w czasie długotrwałego siedzenia zostaje zaburzony naturalny mechanizm ich nawadniania i odżywienia. Cierpią także stawy naszego kręgosłupa, ponieważ to właśnie w trakcie ruchu wydziela się maź stawowa.

Co więcej, wydawać by się mogło, że jeśli usiądziemy z prostymi plecami, na nasz kręgosłup działają mniejsze siły. Badania, w których wzięto pod uwagę dwa ostatnie segmenty lędźwiowe, czyli te, w których najczęściej dochodzi do mikrouszkodzeń, pokazują zupełnie co innego. Biorąc pod uwagę różne sposoby siedzenia, najmniejsze siły działają na dysk, kiedy pacjent znajduje się w pozycji…..zgarbionej, czyli zwieszonej. Wiem, że dla większości jest to zaskoczeniem, ale jeśli weźmiemy pod uwagę sam dysk, tak właśnie jest. Oczywiście nie chcę zachęcać Was do siedzenia w zgarbionej pozycji, ponieważ w dłuższej perspektywie ma ona także inne negatywne skutki, szczególnie dla odcinka szyjnego. Chcę jednak zaznaczyć, że nie znajdziemy postawy idealnej. Nie powinniśmy na siłę siedzieć prosto. Jeśli na jakiś czas zgarbimy plecy, nie stanie się nic złego.

Z pewnością znajdą się osoby, które powiedzą, że ich przypadku dostosowanie stanowiska pracy pomogło, plecy przestały boleć. Zazwyczaj zmiana pozycji wpływa pozytywnie. Nie do końca jest to jednak związane z precyzyjnym ustawieniem poszczególnych elementów naszego ciała podczas siedzenia za biurkiem. Często ma to związek ogólnie ze zmianą dotychczasowej pozycji, w jakiej siedzieliśmy. Nasz kręgosłup uwielbia ruch. Jeśli długotrwale przyjmowaliśmy daną pozycję, dochodziło do przeciążenia ciągle tych samych obszarów kręgosłupa. Zmiana postawy to także zmiana obciążanych obszarów kręgosłupa.

Co więcej, zauważmy, że kręgosłup każdego z nas jest inny, ma inną budowę, inne dolegliwości. U jednego ulgę przyniesie wyprostowanie pleców, u innych zgarbienie lub przyjęcie pozycji, która teoretycznie mogłaby się wydawać niewłaściwa. Pamiętajcie, jeżeli odczuwacie ból w pozycji wyprostowanej, pozycji, która wydaje się właściwa i skorygowana, nie walczcie z własnym ciałem. Zmieńcie ustawienie pleców. Złota zasada mówi, aby w sytuacjach kryzysowych, bólowych siedzieć w ustawieniu, które jak najbardziej niweluje objawy.

Pozycja podczas siedzenia- na co zwracać uwagę?

Wiemy, że prawidłowa pozycja podczas siedzenia nie istnieje. Jak w takim razie zabezpieczyć nasze plecy w trakcie pracy? Nie możemy przecież zupełnie zrezygnować z pozycji siedzącej.

• Podstawa profilaktyki i leczenia bólu pleców to przerwy w siedzeniu. Oczywiście im częściej, tym lepiej. Nie muszą być bardzo długie. Wystarczy, że staniesz na chwilę, przejdziesz się po korytarzu. Szczególnie jeśli zaczynasz odczuwać zmęczenie w plecach. Możesz także zmieniać pozycję na krześle, przesunąć się trochę do przodu lub do tyłu, na chwilę wyprostować plecy lub zgarbić. Każda zmiana postawy będzie działała korzystnie. Jeśli czujesz, że zgarbienie pleców przynosi ulgę, zrób tak. Oczywiście wszystko z rozsądkiem. Nie pozostawaj na dłużej w żadnej pozycji.
  • Jeśli chcesz zmienić krzesło, szukaj takiego, które umożliwia zmianę pozycji. Bardzo dobrym rozwiązaniem są krzesła aktywne, mające ruchome siedzenia. Dobrze, jeżeli posiadają dodatkowo podparcie dla pleców. Niektórzy pacjenci wykorzystują także ruchome biurka umożliwiające pracę w pozycji stojącej. Możesz wykorzystać także duże piłki rehabilitacyjne lub poduszki sensomotoryczne, które wywołują aktywność mięśniową i zapewniają ciągłe zmiany pozycji naszego kręgosłupa. Piłki i poduszki sensomotoryczne może stosować, ale krótkotrwale.. W przypadku schorzeń kręgosłupa należy uważać na takie gadżety, ponieważ nagła zmiana sposobu siedzenia może wywołać stan zapalny. W takiej sytuacji zacznij od 5-10 min siedzenia na piłce czy poduszce, każdego dnia stopniowo zwiększając czas.
  • Siedzący tryb pracy wpływa niekorzystnie praktycznie na wszystkie układy organizmu człowieka. Niezwykle ważne jest zapewnienie dodatkowego ruchu po pracy. Jeśli nie masz czasu na regularną aktywność fizyczną np. bieganie, staraj się jak najwięcej chodzić.
  • Jeśli odczuwasz jakiekolwiek dolegliwości w trakcie siedzenia, nie zwlekajcie z wizytą u fizjoterapeuty. Odpowiednie badanie i diagnoza pozwoli na dobranie właściwych technik rehabilitacyjnych i ćwiczeń domowych.
prawidłowa pozycja przy biurku. 300x200 - Prawidłowa pozycja podczas siedzenia nie istnieje!
Na piłce rehabilitacyjnej możemy siedzieć do 3h dziennie

Jak widzicie prawidłowa pozycja podczas siedzenia nie istnieje, a kluczem do zdrowia naszych pleców jest ruch.