Ból barku- jak znaleźć jego przyczynę?

W poprzednim artykule pisałam o badaniach diagnostycznych kręgosłupa lędźwiowego. W dzisiejszym skupimy się na barku. Zacznijmy od tego, że określenie bark jest dość ogólne. Pacjenci używają tego słowa mówiąc o bocznej stronie odcinka szyjnego i mięśnia czworobocznego, a także niżej w okolicach stawu ramiennego. Dolegliwości, które występują w tym obszarze, mogą pochodzić nie tylko ze stawu ramiennego, ale także odcinak szyjnego, stawu barkowo-obojczykowego, czy żeber. Mogą także być wynikiem podrażnienia niektórych nerwów obwodowych np. nerw podłopatkowy lub promieniować z bardziej odległych struktur, takich jak staw mostkowo- obojczykowy a nawet serca. Ból barku często ma charakter rozlany, promieniujący w kierunku szyi, przedramienia, klatki piersiowej, co dodatkowo utrudnia sprecyzowanie objawów.

ból barku jakie badania
Ból okolicy barku może pochodzić z wielu struktur

Jakie badania warto wykonać w sytuacji bólu barku? Niestety możliwości diagnostycznych jest tak dużo, że trudno wskazać jedno konkretne badanie. Dlatego w sytuacji pojawienia się objawów tej okolicy niezbędny jest kontakt z lekarzem lub fizjoterapeutą, którzy wykonają badanie kliniczne. Jak wygląda takie badanie? Przeprowadzamy je w gabinecie, oceniając funkcje stawów obręczy barkowej, odcinka szyjnego, piersiowego. Zwracamy uwagę na ruchy bolesne, siłę mięśniową, wykonując dodatkowe testy. Dodatkowo zbieramy wnikliwy wywiad, co pozwala nam określić, skąd pochodzą dolegliwości, oraz jaki jest ich charakter. Jeśli wiemy, z której okolicy ciała pochodzą dolegliwości pacjenta, kolejnym elementem jest wybór odpowiedniego badania obrazowego.

Jakie badania zalecane są w sytuacji bólu barku?

Weźmy pod uwagę staw ramienny, który jest najczęstszą przyczyną dolegliwości barku. W sytuacji, gdy chcemy ocenić struktury kostne np. po urazie, czy w przypadku podejrzenia zmian zwyrodnieniowych wykonujemy standardowe zdjęcie RTG. Jeśli naszym celem jest ocena innych elementów stawu np. mięśnie i ścięgna, decydujemy się na USG lub rezonans magnetyczny (MRI). Które z nich jest lepsze? To także zależy od sytuacji. MRI pozwala na lepszą ocenę struktur kostnych, chrząstki i obrąbka, którego niektóre fragmenty nie są widoczne w USG. Z drugiej strony, w czasie USG lekarz może poruszać kończyną, co w pewnych dysfunkcjach pozwala na lepszą diagnostykę. Niektóre tkanki są lepiej widoczne, kiedy zmienimy położenie kończyny w czasie badania, co nie jest możliwe w przypadku MRI. Taka sytuacja ma miejsce np. w czasie oceny cieśni podbarkowej, czy niektórych uszkodzeniach ścięgna bicepsa. Co więcej, USG pozwala lepiej zdiagnozować niewielkie patologie ścięgien, cysty, zwapnienia, czy ciała obce w stawie. USG jest badaniem, które możemy wykonać u pacjentów, którzy mają wstawione pewne elementy metalowe np. po złamaniu kości.

Lekarz może zlecić Wam także tomografię komputerową (TK), która dokładniej zobrazuje struktury kostne. Ważnym badaniem w wielu uszkodzeniach jest rezonans magnetyczny z kontrastem pozwalające na ocenę uszkodzeń obrąbka stawowego np. typu SLAP lub Bankarta, czy uszkodzeń w obrębie głowy kości ramiennej np. typu Hilla- Sachsa. Pamiętajmy, że określenie badań zależy od całościowej sytuacji pacjenta. W rzadszych przypadkach niezbędne jest wykonanie testów krwi w kierunku np. chorób reumatoidalnych, boreliozy, próby tężyczkowej, a także badanie EMG w kierunku uszkodzenia nerwów.

ból barku jakie badania

Nie zawsze jesteśmy w stanie zobrazować problem w badaniach dodatkowych

Dlaczego mój problem nie jest widoczny w badaniach?

Wiele dysfunkcji okolicy barku ma charakter funkcjonalny, co powoduje, że mogą być niewidoczne w badaniach obrazowych. Wyobraźcie sobie sytuacje, gdzie podnosimy rękę do góry, trzymając niewielki ciężar i czujemy ból. Wykonujemy zdjęcie RTG, USG, a nawet rezonans, ale żadne z badań nie pokazuje znacznych odchyleń od normy. Może okazać się, że nasz problem jest wynikiem nieprawidłowego ruchu głowy kości ramiennej, które pojawia się tylko w czasie większego obciążenia stawu. Kiedy wykonujemy badanie statyczne, problem może być zupełnie niewidoczny. Tak jak pisałam wcześniej, USG sprawdza, co dzieje się ze stawem w ruchu. Niemniej jednak w czasie badania nie używamy obciążenia zewnętrznego.

Ból barku? Jakie badania wykonać?