Odczuwasz napięcie szyi? Odczuwasz je także w potylicy, karku, barkach i odcinku piersiowym? Masz wrażenie, że ruchy Twojej głowy są ograniczone? W dzisiejszym artykule postaram się opisać najczęstsze przyczyny takich dolegliwości. Wyjaśnię także, w jakiej sytuacji pojawiające się uczucie sztywności tego rejonu powinno nas szczególnie zaniepokoić.

Kiedy napięcie szyi powinno nas szczególnie niepokoić?

Większość pacjentów bagatelizuje odczucia napięcia w szyi, a do lekarza zgłasza się w momencie, gdy dolegliwości stają się już bardzo uciążliwe. Jeśli weźmiemy pod uwagę objawy o umiarkowanym nasileniu, zazwyczaj ich przyczyny nie są bardzo poważne, nie zagrażają naszemu zdrowiu czy życiu. Oczywiście w niektórych przypadkach uczucie sztywności i napięcia może zwiastować poważniejsze choroby, jednakże zazwyczaj towarzyszą mu wtedy dodatkowe objawy, których bagatelizować już nie możemy.

Po pierwsze, zawsze należy skonsultować się z lekarzem, jeśli sztywność i/lub ból pojawia się po urazie odcinka szyjnego. Nie mówię tu tylko o poważnych wypadkach. Pamiętajcie, że czasem nawet niewielkie z pozoru szarpnięcia szyi mogą doprowadzać do uszkodzeń aparatu więzadłowego. Niewłaściwie leczone uszkodzenia odcinka szyjnego mogą wpłynąć na pojawienia się niestabilności np. w obrębie górnych segmentów szyjnych.

Niepokojąca jest także sytuacja, kiedy sztywność i napięcie odcinka szyjnego występuje razem z wysoką gorączką, bólami mięśniowo-stawowymi, nudnościami i wymiotami. Takie objawy wymagają natychmiastowej interwencji, ponieważ mogą być związane z krwotokami lub zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych. Objawem, który powinien zawsze być skonsultowany, jest także ból pojawiający się nocy i zaburzenia neurologiczne tj. osłabienie siły mięśniowej czy ból promieniujący od szyi w kierunku kończyny górnej. Więcej na temat objawów alarmowych, czyli tzw. czerwonych flag przeczytacie w moim wcześniejszym artykule.

napięcie szyi
Wizyta u lekarza jest konieczna w przypadku, gdy sztywności odcinka szyjnego towarzyszą objawy nazywane „czerwonymi flagami”

Jak widzicie, niektóre dość poważne choroby mogą powodować sztywność odcinka szyjnego. Nie możemy bagatelizować pewnych objawów. Na szczęście takie sytuacje są dość rzadkie, a przewlekle pojawiające się napięcie najczęściej wynika z mniej groźnych schorzeń czy dysfunkcji:

1. Schorzenia odcinka szyjnego

Większość schorzeń ortopedycznych w obrębie odcinka szyjnego będzie powodowało ograniczenie ruchomości i wtórne zwiększenie napięcia w obrębie mięśni. Dlatego, jeśli powyższe objawy pojawiają się cyklicznie lub towarzyszą Wam non stop przez kilka ostatnich miesięcy, powinniście udać się do fizjoterapeuty.

Sztywność i ograniczenie ruchomości odcinka szyjnego może pojawiać się także w wyniku szybko rozwijającego się znacznego stanu zapalnego inaczej nazywanego stanem ostrym. Jak wygląda takie zaostrzenie objawów? Wyobraźcie sobie sytuacje, gdzie wykonujecie nagły i gwałtowny ruch głowy, po którym odczuwacie silny ból w szyi. Macie wrażenie, jakby coś nadwyrężyło się, naciągnęło w jej wnętrzu. W ciągu kilku godzin ból nasila się, szyja sztywnieje i pojawia się silne napięcie uniemożliwiające poruszanie głową. Stan ostry może także pojawić się rano, co często jest wynikiem przeciążenia, do którego doszło dzień wcześniej. W przypadku niektórych pacjentów zapalenie rozwija się w czasie długotrwałej pozycji siedzącej. Najczęstszą przyczyną takiego zaostrzenia objawów są uszkodzenia w dyskach międzykręgowych (tzw. dyskopatia), a także zmiany zwyrodnieniowe stawów międzykręgowych. Poważniejsze patologie występują dużo rzadziej.

2. Stres

Jak wiemy, przewlekły stres wpływa negatywnie praktycznie na każdy aspekt zdrowotny człowieka, niemniej jednak napięcie w obrębie mięśni jest reakcją pierwotną, niezależną od naszej woli. Natura wiele lat temu wykształciła mechanizmy, które pomagały nam przetrwać. Jeden z nich pozwalały przygotować ciało do nagłego działania, ucieczki czy pogoni za zwierzyną. Zauważcie, że człowiek pierwotny stresował się w konkretnych sytuacjach, które były związane z późniejszym ruchem.

Współczesny stres jest zupełnie inny, reakcje organizmu podobne. Kiedy pojawia się stres, nie mamy możliwości natychmiastowego rozładowania. Zazwyczaj tłumimy emocje i dalej znajdujemy się w pozycji siedzącej. Przewlekły stres powoduje zatem wzmożone napięcie i co za tym idzie niedokrwienie mięśni. Zauważcie, że niektórzy ludzie w sytuacji dużego stresu podświadomie wykonują gwałtowne ruchy, np. uderzając pięścią w stół, próbując w ten sposób rozładować pojawiające się napięcie. Mechanizm ten tłumaczy także, dlaczego większość pacjentów czuje się lepiej, wykonując regularne ćwiczenia.

3. Nieprawidłowa pozycja szyi i głowy

Z pewnością słyszeliście, jak ważna jest prawidłowa postawa, ustawienie naszej głowy np. w trakcie siedzenia. Wiele osób przyjmuje pozycję zwieszoną, zaokrągla barki, ustawia głowę w tzw. protrakcji, a z biomechanicznego punktu widzenia taka pozycja dużo bardziej obciąża struktury kręgosłupa. Sprawa nie jest jednak tak prosta, jak mogłoby się wypadać. Obecnie pojawia się coraz więcej głosów i prac badawczych kwestionujących ten związek. Naukowcy pokazują, że osoby charakteryzujące się tą „niewłaściwą pozycję” nie doświadczają częstszych dolegliwości bólowych.

Myślę, że sprawa postawy jest dość złożona. Nie powinniśmy nadmiernie skupiać się na przywracaniu pewnych wzorcowych ustawień odcinka szyjnego, ponieważ każdy z nas ma inną budowę. Najprawdopodobniej większym problemem jest długotrwałe przebywanie w jednej niezmiennej pozycji, stres, nieprawidłowy oddech oraz ogólny brak ruchu. U wielu osób ból pojawia się w momencie, gdy następuje zmiana pewnych codziennych zachowań, np. zaczynamy regularną naukę lub pracę, przyjmując długotrwałe przymusowe pozycje, które są pewną nowością dla naszej szyi. Warto zwrócić także uwagę, że niektórzy pacjenci w trakcie wielogodzinnej pracy przy komputerze w stresie mają tendencję do unoszenia barków, co po jakimś czasie wywoła duże napięcie w całym karku. Wszystkie te elementy powodują gorsze odżywienie kręgosłupa oraz wzrost napięcia mięśniowego. U większości pacjentów z problemami z odcinkiem szyjnym każda zmiana pozycji jest wartościowa i powoduje odciążenie struktur kręgosłupa.

Pamiętajcie, że postawa jest wypadkową wielu elementów. Po pierwsze, zależy od uwarunkowań genetycznych, czyli budowy stawów, więzadeł i mięśni. Po drugie, jest zależna od czynników socjo-psychologicznych. Nie powinniśmy zatem przeceniać jej wpływu, a skupić się bardziej na fakt przyjmowania długotrwałych niezmiennych pozycji w czasie siedzenia. Zachęcam do zapoznania się z moim artykułem, w którym prezentuje różne pozycje odciążające kręgosłup.

napięcie szyi
Protrakcja odcinka szyjnego

3. Problemy ogólnoustrojowe

Nasze ciało jest jednością. Wiele różnorodnych dysfunkcji ogólnoustrojowych może powodować objawy także w narządzie ruchu. W kontekście napięcia szyi i karku warto zwrócić uwagę na niedobory mikroelementów szczególnie magnezu, wapnia i witaminy D. Zachęcam do zapoznania się z moim poprzednim artykule, gdzie opisuje problem niedoborów i wzmożonej pobudliwości układu nerwowego.

Napięcie szyi może być także związane z infekcjami i różnego rodzaju innymi patologiami w obrębie struktur i narządów położonych w tym rejonie. Mówimy tu np. o zatokach, tarczycy, węzłach chłonnych, a nawet gardle. Oczywiście w takich przypadkach zazwyczaj napięcie szyi jest tylko objawem towarzyszącym.

4. Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego

Stawy skroniowo-żuchwowe pozwalają na ruchy naszej żuchwy. Niewiele osób wie, że wszelkie zaburzenia pojawiające się w trakcie ich pracy mogą wpływać nie tylko na ból w okolicach szczęki, ale także promieniujący do głowy, szyi i karku. Dysfunkcja stawów skoroniowo-żuchwowych może objawiać się nie tylko bólem, ale także ograniczeniem ruchomości otwierania żuchwy oraz uczuciem przeskakiwania i trzeszczenia w trakcie pracy stawu. Wszystkie powyższe zaburzenia powodują wtórne zwiększenie napięcia mięśniowego mięśni głowy, szyi, a nawet karku i barków.

Przyczyny dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych są bardzo złożone. Oczywiście uszkodzenia mogą być wynikiem urazu czy też wady zgryzu. W kontekście tego stawu dużo mówi się także o aspektach psychologicznych np. nawykowym zaciskaniu szczęki, ale także czynnikach hormonalnych i genetycznych.

napięcie szyi 1 1024x683 - Odczuwasz napięcie szyi? Sprawdź możliwe przyczyny
Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego bezpośrednio wpływają na bóle i napięcia odcinka szyjnego

5. Dysfunkcje stawów obręczy barkowej

Ból okolicy szyi może być także wynikiem różnorodnych schorzeń w obrębie stawu ramiennego, barkowo-obojczykowego lub mostkowo- obojczykowego, czyli połączeń kości obręczy barkowej. Bliska odległość odcinka szyjnego sprawia, że zaburzenia biomechaniczne obręczy barkowej mają bezpośredni wpływ także na pracę odcinka szyjnego.

Szczególny problem pojawia się w przypadku dolegliwości przewlekłych, czyli trwających powyżej 3 miesięcy. W takim przypadku dochodzi do wielu mechanizmów, które powodują, że obszar odczuwania bólu i sztywności jest coraz bardziej rozległy. Pacjent może odczuwać już nie tylko okolicę ramienia czy barku, ale także sztywność idąca przez całą szyję, aż do głowy, łopatek i odcinka piersiowego. Naukowcy w różnorodny sposób tłumaczą to zjawisko. Niektórzy mówią o sensytyzacji układu nerwowego, czyli inaczej mówiąc uwrażliwieniu coraz to większego obszaru. Inni rozpatrują takie przenoszenie bólu i napięcia w kontekście powięzi, która jest pewnym połączeniem struktur narządu ruchu.

Odczuwasz napięcie szyi? Sprawdź możliwe przyczyny