Dlaczego warto zgłosić się do rehabilitanta?

Coraz więcej osób ma przeprowadzane zabiegi w obrębie tarczycy. W przypadku pojawienia się dużego wola lub zmian nowotworowych może zaistnieć potrzeba nawet całkowitego jej usunięcia. Pomimo że zabieg jest dość prosty a poważne powikłania rzadkie, często pojawiają się mniej poważne skutki uboczne. Co może wydawać się zadziwiające, niejednokrotnie dotyczą one pewnych dolegliwości narządu ruchu głównie w obszarze głowy i szyi.

Jak dochodzi do takich powikłań? Zauważcie, że chirurg, aby przedostać się do zmienionej chorobowo tarczycy, musi przeciąć tkanki, które przez kilka tygodni czy miesięcy, ulegają procesowi gojenia. Blizna oraz zrosty są zazwyczaj dużo mniej elastyczne niż okoliczne tkanki, co może mieć wpływ na pojawienie się bólu na przedniej stronie szyi. Niestety w wielu przypadkach dochodzi także do wtórnych napięć, które występują w całym odcinku szyjnym, barkach, a nawet klatce piersiowej. Nasz narząd ruchu jest przecież pewną całością, gdzie jeden element wpływa na drugi. Co więcej, bardzo często obserwujemy u pacjentów ograniczenie ruchomości odcinak szyjnego. Warto wiedzieć, że takie skutki uboczne nie zawsze pojawiają się bezpośrednio po zabiegu. Mogą dać o osobie znać nawet wiele miesięcy później.

.

rehabilitacja po operacji tarczycy1 - Rehabilitacja po usunięciu tarczycy
Blizna po operacji tarczycy

Zabieg może mieć także wpływ na ruchomość kości gnykowej. Ta niewielka kość położona jest na przedniej stronie szyi, nie łączy się bezpośrednio z innymi kośćmi, a zawieszona jest w tkankach miękkich. W przypadku nadmiernego napiecia tkanek miękkich w jej okolicy pacjent może mieć problem z przełykaniem. Warto tutaj zaznaczyć, że zaburzenia przełykania pojawiające się po operacji tarczycy mogą mieć związek także z uszkodzeniem nerwów. Dodatkowo niewłaściwe położenie kości gnykowej może mieć wpływ na nieprawidłową pracę stawu skroniowo-żuchwowego.

Ból pooperacyjny oraz podświadoma próba chronienia miejsca zabiegu sprawia, że pacjenci bardzo często ustawiają nieprawidłowo odcinek szyjny i piersiowy kręgosłupa. Zazwyczaj wysuwają głowę do przodu do tzw. protrakcji, często pochylając ją także lekko w dół. Niestety w niektórych przypadkach takie ustawienie odcinka szyjnego utrzymuje się nawet wiele miesięcy po zabiegu, staje się pewnym nawykiem, co powinna być skorygowana przez fizjoterapeutę.

Niektórzy pacjenci po operacji tarczycy skarżą się także na bóle głowy. Oczywiście ich przyczyna może być złożona, związana z pooperacyjnym wahaniem hormonów czy pojawieniem się objawów tężyczki. Wielu pacjentów cierpi jednak z powodu napięciowego bóle głowy, który wynika z wielu zaburzeń pojawiających się po zabiegu. Temat ten jest dość złożony. Warto jednak wiedzieć, że bóle głowy mogą mieć związek ze wzmożonym napięciem mięśniowym, nieprawidłową pozycją szyi, zaburzeniem biomechaniki stawów skroniowo-żuchwowych i niewłaściwego ustawienia kości gnykowej, a wszystkie te czynniki mogą mieć związek z operacją tarczycy.

Jak powinna wyglądać rehabilitacja po usunięciu tarczycy?

W pierwszych dwóch tygodniach po zabiegu pacjent powinien szczególnie uważać na czynności dnia codziennego, szczególnie na dźwiganie. Warto także zwracać uwagę na wszelkie inne aktywności, które wywołują dyskomfort np. trzymanie rąk w górze. W kolejnych tygodniach należy przestrzegać wszelkich zaleceń lekarza i fizjoterapeuty, co codziennego funkcjonowania i wykonywania dodatkowych ćwiczeń. Tutaj podejście jest bardzo indywidualne, zależy od wielu czynników.

Głównym celem rehabilitacji po usunięciu tarczycy jest przywrócenie prawidłowej ruchomości wszystkich tkanek w okolicy cięcia. W tym celu warto zgłosić się do fizjoterapeuty, który specjalizuje się w pracy z takimi pacjentami. W naszej pracy stosujemy mobilizacje blizny, a co najważniejsze uczymy pacjenta jak pracować nad blizną samodzielnie w domu. Pracę nad elastycznością tkanek może wspomóc także kinesiotapingiem.

W czasie rehabilitacji skupiamy się szczególnie na pracy na mięśniach położonych na przedniej stronie szyi, które zazwyczaj ulegają nadmiernemu napięciu po zabiegu. Stosujemy różnorodne techniki powięziowe np. dla mięśnia mostkowo-obojczykowego-sutkowego oraz mięśni pochyłych. Badamy także ruchomość kości gnykowej, a w razie zaburzeń ruchomości wprowadzamy techniki mobilizacyjne.

rehabilitacja po operacji tarczycy2 - Rehabilitacja po usunięciu tarczycy
Mobilizacje kości gnykowej po zabiegu operacyjnym tarczycy

W czasie wizyty sprawdzamy także ruchomość odcinka szyjnego. W przypadku pojawienia się pewnych ograniczeń i napięć wprowadzamy różnorodne techniki manualne. Dysponujemy wieloma metodami przywracania ruchomości odcinka szyjnego oparte na bezpośredniej pracy na stawach i tkankach miękkich. Dodatkowo sprawdzamy ruchomość obręczy barkowej, a także odcinka piersiowego, gdzie mogą pojawić się pewne ograniczenia ruchomości.

Rehabilitacja po usunięciu tarczycy powinna także zawierać elementy korygujące postawę pacjenta. Praca nad tym elementem jest niezwykle ważna, ponieważ niewłaściwe ustawienie szyi może mieć wpływ na pojawienie się wielu objawów bólowych w przyszłości.

Oceń post