Polecamy nasz nowy kurs:
Kręgosłup "za biurkiem"

Zarezerwuj wizytę
stacjonarną

Rehabilitacja po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego w zespole Eagle’a

Rehabilitacja po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego- dlaczego jest istotna?

Zespół Eagle’a to dysfunkcja powodująca szereg objawów wynikających z wydłużenia wyrostka rylcowatego kości skroniowej, o czym mogliście przeczytać w moim poprzednim artykule. Niestety w przypadku silnych dolegliwości leczenie zachowawcze, czyli rehabilitacja nie przynoszą znacznej poprawy. Mogą powodować krótkotrwałą ulgę, jednakże w wielu sytuacjach niezbędne jest przeprowadzenie zabiegu operacyjnego i wycięcie wyrostka.

Zabieg operacyjny zazwyczaj przynosi natychmiastową poprawę. Warto jednak wiedzieć, że pewne objawy mogą utrzymywać się jeszcze jakiś czas. Dlaczego? W przypadku zespołu Eagle’a pacjenci zazwyczaj dość długo poszukują przyczyn swoich dolegliwości. Diagnostyka bywa problematyczna, dlatego objawy trwają miesiącami, a nawet latami. Uszkodzone tkanki miękkie, nerwy oraz naczynia potrzebują więc czasu na regenerację. Co więcej, długotrwałe funkcjonowanie z bólem uwrażliwia układ nerwowy, ma także wpływ na sferę psychiczną pacjenta. Doniesienia naukowe wskazują, że objawy w obrębie szyi, gardła, szczęki i uszu zazwyczaj ustępują dość szybko po zabiegu. Dolegliwości w obrębie twarzy i głowy mogą ustępować jednak nieco dłużej.

Na szczęście dzięki różnorodnym działaniom możemy wspomóc powrót do zdrowia po zabiegu. Możemy przyśpieszyć regenerację struktur nerwowych, wspomóc powrót funkcji przełykania oraz poprawić ruchomość odcinka szyjnego. W czasie rehabilitacji pracujemy także nad mobilnością blizny pooperacyjnej, zwiększonym napięciem mięśniowym i postawą. Pamiętajcie, że rehabilitacja po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego wymaga kontaktu z fizjoterapeutą, który zna specyfikę tej dysfunkcji. Jest to bardzo istotne, ponieważ wiele powszechnych ćwiczeń na odcinek szyjny np. mocne rozciągania są niewskazane w pierwszych miesiącach po zabiegu.

Przechwytywanie 300x268 - Rehabilitacja po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego w zespole Eagle'a
wydłużony wyrostek rylcowaty w zespole Eagle’a; źródlo:http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-85162016001000007

Rehabilitacja po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego

Po operacji warto zgłosić się do rehabilitanta, który dokładnie przeanalizuje sytuację danego pacjenta. Pewne wytyczne co do postępowania pacjent otrzymuje jeszcze w czasie pobytu w szpitalu. Lekarz decyduje, kiedy możliwe będzie rozpoczęcie regularnej terapii. Jak wiemy, zespół Eagle’a może powodować bardzo wiele objawów. Pacjenci mogą doświadczać różnorodnych dolegliwości bólowych, neurologicznych i naczyniowych. Każdy pacjent wymaga zatem odmiennego podejścia. U niektórych wystarczy kilka spotkań z rehabilitantem, który przekaże podstawowe informacje na temat ćwiczeń w domu. W przypadku osób z bardzo silnymi dolegliwościami bólowymi i objawami neurologicznymi proces dochodzenia do zdrowia może trwać dłużej, a rehabilitacja w takich przypadkach trwa nawet wiele miesięcy. Niejednokrotnie potrzebujemy także dodatkowej pomocy innych specjalistów- głównie neurologa i logopedy.

Jak wiemy zespół Eagle’a powoduje bardzo niespecyficzne objawy, dlatego często lekarze nie mają pewności, czy u pacjenta nie mamy pewnych dodatkowych dysfunkcji. Jeżeli objawy utrzymują się po zabiegu, a ich nasilenie nie zmniejsza się pomimo upływu czasu, warto jeszcze raz dokładnie przeanalizować dany przypadek. W odcinku szyjnym spotykamy wiele różnorodnych schorzeń i dysfunkcji, które dają bardzo podobne objawy do zespołu Eagle’a. W przypadku utrzymujących się objawów warto ocenić złącze czaszkowo-szyjne, naczynia w obszarze kręgosłupa, a także dodatkowe choroby np. boreliozę. Warto dodać, że niejednokrotnie u pacjentów możemy mieć do czynienia z różnymi zaburzeniami równocześnie, co dodatkowo utrudnia diagnozę. Takie sytuacje spotykamy np. u pacjentów z zaburzeniami budowy tkanki łącznej np. w zespole Ehlersa-Danlosa.

Jak wyglądają wizyty u fizjoterapeuty?

Rehabilitacja po operacji wyrostka rylcowatego u każdego pacjenta wygląda nieco odmiennie. Możemy jednak wymienić pewne elementy, na które najczęściej zwracamy uwagę. W czasie zabiegu lekarz nacina tkanki w celu przedostania się do wydłużonego wyrostka. Jak po każdym zabiegu chirurgicznym w miejscu nacięcia powstaje blizna, która wymaga uelastycznienia. W tym celu wprowadzamy techniki mobilizacyjne blizny, a dodatkowo pacjent stosuje odpowiednie maści. Uelastycznienie obszaru blizny jest ważne, ponieważ napięcia w tym rejonie mogą wpływać na późniejsze objawy bólowe.

Zawsze zwracamy uwagę także na ustawienie głowy pacjenta. U wielu osób zmagających się z zespołem Eagle’a obserwujemy nieprawidłową postawę odcinka szyjnego. Pacjent podświadomie zmienia ustawienie głowy tak, aby wyrostek nie dotykał do struktur naczyniowych i nerwowych. Jeżeli objawy trwają długo przed zabiegiem, pozycja głowy i szyi staje się nawykowa, a pomimo usunięcia wyrostka postawa wymaga pewnej korekcji. Pacjenci często ustawiają szyję w zgięciu bocznym lub w tzw. protrakcji.

szyja prawidlowo ustawiona e1673520753928 210x300 - Rehabilitacja po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego w zespole Eagle'a
Podczas rehabilitacji oceniamy ustawienie odcinka szyjnego.

Rehabilitacja po operacji wyrostka rylcowatego ma za zadanie przywrócić prawidłowe napięcie w obrębie mięśni odcinka szyjnego. W tym celu stosujemy różnorodne techniki mięśniowo-powięziowe, a także dodatkowe ćwiczenia domowe. W przypadku pacjentów, u których doszło do zaburzenia funkcji nerwów czaszkowych, wprowadzamy techniki i ćwiczenia stymulujące obszary głowy, twarzy i szyi. U części osób pracujemy także w okolicy stawu skroniowo-żuchwowego i gardła. Zaburzenia połykania wymagają także współpracy z logopedą.

zdj tablica3 300x225 - Rehabilitacja po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego w zespole Eagle'a
przykładowe ćwiczenie wykorzystywane w rehabilitacji po operacji wydłużonego wyrostka rylcowatego

Na koniec chciałabym zwrócić uwagę na elementy, na które warto uważać po zabiegu. Po pierwsze, powinniśmy unikać manipulacji kręgosłupa oraz mocnych technik mięśniowo-powięziowych. U pacjentów z zespołem Eagle’a niejednokrotnie obserwujemy bardzo silne uwrażliwienie bólowe, dlatego mocne stymulacje mogą nasilać objawy. W początkowym etapie warto unikać także technik rozciągających odcinek szyjny, co także może wywoływać większe podrażnienie struktur nerwowych. U pacjentów z silnym uwrażliwieniem bólowym warto dodatkowo skonsultować się z neurologiem w celu dobrania odpowiednich leków.