Większość z nas myśli, że jedną z głównych przyczyn bólu pleców jest nieprawidłowa pozycja przy biurku. Wydajemy zatem coraz więcej na krzesła, które pozwalają przyjąć wyprostowaną postawę. Firmy zatrudniają nawet specjalistów dbających o ergonomię miejsca pracy. Z pewnością to, co powiem, wyda się kontrowersyjne, ale idealna prosta pozycja w czasie siedzenia nie chroni nas przed bólami pleców. Dostosowując stanowisko pracy, powinniśmy zwrócić uwagę na zupełnie inne elementy, niezwiązane z prostą postawą pleców. Dlaczego? Postaram się wyjaśnić temat w dzisiejszym artykule.

 

prawidłowa pozycja przy biurku
Wyprostowana pozycja przy biurku nie chroni naszych pleców przed przeciążeniem

 

Dlaczego wyprostowana postawa przy biurku nie chroni naszych pleców?

Prawidłowa postawa jest uznawana za wyznacznik zdrowia naszego ciała. Wydaje nam się, że symetria ustawienia miednicy, łopatek chroni nasz narząd ruchu przed przeciążeniami. Idąc do lekarza, często słyszymy: Pana noga jest skrócona o 3mm, dlatego odczuwa Pan ból. Dziś wiemy już, że jest inaczej. Wiele badań przeprowadzonych na dużych grupach badawczych potwierdza, że asymetrie mają mało wspólnego z bólem, szczególnie te małe. Podobnie jest w przypadku siedzenia. Wydaje nam się, że przyjęcie idealnie symetrycznej pozycji z wyprostowanymi plecami spowoduje, że zabezpieczymy nasz kręgosłup w trakcie wielogodzinnego siedzenia. W internecie możecie spotkać wiele porad, aby w trakcie siedzenia plecy były wyprostowane z zachowaną naturalnie lordozą lędźwiową, stopy oparte o ziemię. Niektórzy podają nawet odpowiednie kąty zgięcia stawów. Niestety również w przypadku pozycji siedzącej badania naukowe pokazują zupełnie co innego. Okazuje się, że pozycja z wyprostowanymi plecami nie zabezpiecza naszych pleców. Dlaczego?

Zacznijmy od tego, że wielogodzinne siedzenie generalnie jest nienaturalne dla człowieka, bez różnicy czy siedzimy prosto, czy garbimy się. Człowiek jest stworzony do ruchu. Jeśli przez dłuższy czas siedzimy w tej samej pozycji, nasze dyski są obciążone ciągle w tym samym miejscu. Co więcej, w czasie długotrwałego siedzenia zostaje zaburzony naturalny mechanizm ich nawadniania i odżywienia. Cierpią także stawy naszego kręgosłupa, ponieważ to właśnie w trakcie ruchu zostaje wydzielana maź stawowa. 

Co więcej, wydawać by się mogło, że jeśli usiądziemy z prostymi plecami, na nasz kręgosłup działają mniejsze siły. Badania, w których wzięto pod uwagę dwa ostatnie segmenty lędźwiowe, czyli te, w których najczęściej dochodzi do mikrouszkodzeń, pokazują zupełnie co innego. Biorąc pod uwagę różne sposoby siedzenia, ich najmniejsze obciążenie ma miejsce, kiedy siedzimy zgarbieni, w tak zwanej pozycji zwieszonej. Oczywiście nie piszę o tym, żeby zachęcić do siedzenia w zgarbionej pozycji, ponieważ w dłuższej perspektywie ma ona także inne negatywne skutki, szczególnie dla odcinka szyjnego. Chcę jednak zaznaczyć, że nie znajdziemy postawy idealnej. Nie powinniśmy na siłę siedzieć prosto, jeśli na jakiś czas zgarbimy plecy, nie stanie się nic złego.

Z pewnością znajdą się osoby, które powiedzą, że ich przypadku dostosowanie stanowiska pracy pomogło, plecy przestały boleć. Zazwyczaj zmiana pozycji wpływa pozytywnie, nie do końca jest to jednak związane z precyzyjnym ustawieniem poszczególnych elementów naszego ciała. Kluczem jest tu słowo „zmiana”. Nasz kręgosłup uwielbia ruch. Jeśli długotrwale przyjmowaliśmy daną pozycję, dochodziło do przeciążenia ciągle tych samych obszarów kręgosłupa. Zmiana postawy to także zmiana obciążanych miejsc. Zwróćmy uwagę, że każdy pacjent ma inne schorzenia, przeciążenia, bóle. U jednego wyprostowanie pleców przyniesie ulgę, u innych zgarbienie lub przyjęcie innej pozycji, która mogłaby się wydawać niewłaściwa. Jeśli czujemy ból w pozycji wyprostowanej, nie warto na siłę jej przyjmować. W takim przypadku należy siedzieć tak, aby nie wywoływać bólu. Oczywiście równocześnie warto zgłosić się do specjalisty.

 

Na co zwracać uwagę w czasie siedzenia?

Wiemy, że prawidłowa pozycja przy biurku nie istnieje. Jak w takim razie zabezpieczyć nasze plecy w trakcie pracy? Nie możemy przecież zupełnie zrezygnować z pozycji siedzącej.

  • Najważniejsze są przerwy w siedzeniu. Oczywiście im częściej, tym lepiej. Nie muszą być bardzo długie, wystarczy, że staniesz na chwilę, przejdziesz się po korytarzu. Szczególnie jeśli zaczynasz odczuwać zmęczenie w plecach. Możesz także zmieniać pozycję na krześle, przesunąć się trochę do przodu lub do tyłu, na chwilę wyprostować plecy lub zgarbić. Każda zmiana postawy będzie działała korzystnie. Jeśli czujesz, że zgarbienie pleców przynosi ulgę, zrób tak. Oczywiście wszystko z rozsądkiem. Nie pozostawaj na dłużej w żadnej pozycji.
  • Jeśli chcesz zmienić krzesło, szukaj takiego, które umożliwia zmianę pozycji. Bardzo dobrym rozwiązaniem są krzesła aktywne mające ruchome siedzenia. Niektórzy pacjenci wykorzystują także ruchome biurka, gdzie mogą także pracować w pozycji stojącej. Możesz wykorzystać także duże piłki rehabilitacyjne lub poduszki sensomotoryczne, które wywołują aktywność mięśniową i zapewniają ciągłe zmiany pozycji naszego kręgosłupa. Oczywiście zalecenia dotyczące piłek i poduszek są dobre dla osób, które nie mają dużych dolegliwości bólowych. W przypadku schorzeń kręgosłupa należy uważać, ponieważ nagła zmiana sposobu siedzenia może wywołać stan zapalny. W takiej sytuacji zacznij od 5-10 min siedzenia na piłce czy poduszce, każdego dnia stopniowo zwiększając czas.
  • Siedzący tryb pracy wpływa niekorzystnie praktycznie na wszystkie układy człowieka. Niezwykle ważne jest zapewnienie dodatkowego ruchu. Jeśli nie masz czasu na regularną aktywność fizyczną np. bieganie, staraj się jak najwięcej chodzić.
  • Jeśli odczuwasz jakiekolwiek dolegliwości w trakcie siedzenia, nie zwlekajcie z wizytą u fizjoterapeuty. Odpowiednie badanie i diagnoza pozwoli na dobranie odpowiednich technik rehabilitacyjnych i ćwiczeń domowych.

 

prawidłowa pozycja przy biurku
Piłka rehabilitacyjna zapewnia kręgosłupowi ruch w czasie siedzenia

 

Mit na temat prawidłowej pozycji przy biurku
2.6 (51.54%) 26 votes