Jeśli cały dzień piszesz na klawiaturze, grasz na instrumentach lub w inny sposób pracujesz rękami, ten artykuł może bardzo Ci pomóc. Internet przepełniony jest ćwiczeniami na dłonie, które w dłuższej perspektywie raczej szkodzą, zamiast pomagać. Niestety większość artykułów proponuje tylko jeden rodzaj ćwiczeń polegający na zaciskaniu palców czy pięści. Tego typu ćwiczenia polecane są praktycznie wszystkim, zaczynając od osób, które z różnych względów chcą wzmocnić dłonie np. muzycy, poprzez ludzi pracujących na komputerach, aż po pacjentów z różnorodnymi schorzeniami w obrębie ręki tj. zespół cieśni nadgarstka czy zwyrodnienie stawów palców

ćwiczenia na dłonie
Ćwiczenia oparte na zaciskaniu palców u wielu osób mogą okazać się szkodliwe

 

 

Dlaczego popularne ćwiczenia na dłonie są szkodliwe?

Dzieje się tak, ponieważ ćwiczenia polegające na zaciskaniu palców aktywuje mięśnie i ścięgna, które tak naprawdę u większości z nas, a już z pewnością u osób pracujących dłońmi, są napięte. Mówimy tu o mięśniach zginaczach palców, czyli tych znajdujących się od wewnątrz dłoni. Jeśli wiele godzin dziennie gramy na gitarze lub piszemy na klawiaturze, cały czas aktywujemy nasze zginacze. Wnętrze naszej ręki robi się coraz bardziej napięte, mówimy, że dłoń zamyka się. Zauważmy, że aktywności naszego życia codziennego, również w większym stopniu aktywują zginacze. Trzymanie kubka, krojenie chleba, przenoszenie przedmiotów… te wszystkie czynności nie sprzyjają otwarciu naszej ręki. Co więcej, wprowadzając ćwiczenia, w których ściskamy nasze dłonie, dokładamy napięcia. Może to doprowadzić do wystąpienia wielu schorzeń w obrębie ręki.

ćwiczenia na dłonie
Wiele codziennych czynności zamyka naszą dłoń, rzadziej wykonujemy aktywności, w których dochodzi do wyprostu naszego nadgarstka i palców

 

 

Jeśli Wasze dłonie chorują np. z powodu zwyrodnień stawów palców, zasada jest podobna. W procesie degeneracji chrząstki stawowej dochodzi do przykurczu stawów międzypaliczkowych, które ustawiają się lekko w zgięciu. Wtórnie mięśnie zginacze palców robią się mniej elastyczne. W takim przypadku działania rehabilitacyjne powinny obejmować wiele elementów, o czym pisałam w poprzednim artykule. Najważniejszym zadaniem jest jednak przywrócenie wyprostu stawów palców. W tym celu w pierwszej kolejności pacjent pracuje z terapeutą, który wykonuje różnorodne techniki mobilizacyjne stawów i tkanek. Po drugie, aby utrwalić efekt, pacjent wykonuje ćwiczenia wyprostne palców w domu. Jeśli odpowiednio wcześnie nie trafimy do fizjoterapeuty i na własną rękę zaczniemy ćwiczyć różnorodne zaciskania dłoni, nie mamy szans na poprawę funkcji palców.

 

Ćwiczenia na dłonie – jak ćwiczyć?

Jeśli chcecie zadbać o Wasze dłonie, warto skupić się na ćwiczeniach otwierających naszą rękę. Szczególnie jeśli chcecie zapobiegać różnorodnym schorzeniom lub Wasze ręce są przemęczone. Oczywiście zawsze radzę skonsultować się z fizjoterapeutą. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy odczuwacie ból w okolicy nadgarstka czy przedramienia, zauważacie mrowienia, zaburzenie czucia skórnego lub osłabienie ręki. W pierwszej kolejności zawsze powinniśmy zdiagnozować, skąd pochodzą dolegliwości. W innym wypadku możemy sobie zaszkodzić.

Poniżej pokażę Wam kilka prostych ćwiczeń, które warto wykonywać np. w czasie przerwy w pracy. Możecie traktować je jako profilaktyka schorzeń dłoni, szczególnie jeśli Wasze ręce są przemęczone wielogodzinnym pisaniem na klawiaturze, graniem na instrumencie lub wykonywaniem innej pracy manualnej.

 

  • Pierwsze ćwiczenia otwierające rękę

Naprzemienne otwieranie i zamykanie ręki przez kilka minut. Ćwiczenie te celowo podałam jako pierwsze, ponieważ jest bardzo dobrą rozgrzewką, pozwalająca na zaktywowanie mięśni prostowników palców otwierających naszą dłoń. W trakcie ćwiczenia wykonujemy naprzemienne otwieranie i zamykanie dłoni. Starajmy się wyprostować palce najmocniej, jak jest to możliwe. Ćwiczenie wykonujemy przez kilka minut.

 

 

 

  • Drugie ćwiczenie otwierające rękę

Opieramy dłoń o dłoń jak na poniższym zdjęciu. Staramy się, aby palce były odwiedzione, czyli oddalone od siebie maksymalnie jak jest to możliwe. Ważne jest także, aby dokładnie przylegały jeden do drugiego. Przytrzymujemy pozycję około 15-20 sek. Wykonujemy od 5 do 10 powtórzeń.

 

ćwiczenia na dłonie
Przykładowe ćwiczenie otwierające dłoń

 

Przyrządy otwierające rękę

Na rynku mamy dostępne różnorodne urządzenia, które pozwalają nam ćwiczyć uelastycznianie wewnętrznej części dłoni i otworzyć rękę`1. Myślę, że jet to dobre rozwiązanie dla osób, które zamierzają wprowadzić regularne ćwiczenia dłoni. Prostym rozwiązaniem jest także zastosowanie gumki i zawinięcie jej naokoło palców tak jak na poniższym filmiku. Ćwiczenie pozwala wzmocnić prostowniki palców, czyli mięśnie przeciwstawne do zginaczy.

 

 

Dlaczego ćwiczenia na dłonie szkodzą zamiast pomagać?
5 (100%) 4 votes