Przyczyny rwy kulszowej

Wiele osób, którym przydarzyła się rwa kulszowa, nie zdaje sobie sprawy, jaka jest rzeczywista przyczyna bólu. O ile większość pacjentów wie, że rwa jest wynikiem stanu zapalanego nerwu kulszowego, niewielu jednak zastanawia się, dlaczego do takiego podrażnienia doszło.

Znalezienie przyczyny rwy kulszowej jest bardzo ważne, ponieważ tylko wtedy możemy skutecznie leczyć dolegliwości. Szukając informacji na ten temat w internecie, możecie czuć się lekko zdezorientowani, ponieważ autorzy podają naprawdę różnorodne powody bólu, często groźne dla zdrowia. Chciałabym trochę Was uspokoić, ponieważ ponad 95% przypadków rwy to konsekwencja stanu zapalnego struktur kręgosłupa. A jaki ma związek kręgosłup z nerwem kulszowym? Nerw ten jest utworzony przez gałęzie wychodzące właśnie z kręgosłupa, dokładnie z ostatnich poziomów odcinka lędźwiowego: częściowo L4, L5 i krzyżowego S1, S2, S3. W sytuacji, gdy z różnych powodów dojdzie do ucisku powyższych korzeni na poziomie kręgosłupa, nerw kulszowy zostanie uciśnięty. Taki stan rzeczy zaburza jego swobodne przemieszczanie. Ze względu na fakt, że nerw ten wędruje po tylnej stronie uda, rozdzielając się na różne mniejsze odnogi, podążając aż do stopy, w przypadku stanu zapalnego każdy ruch kończyną dolną może zaostrzać dolegliwości.

rwa kulszowa
Nerw kulszowy pochodzi z połączenia korzeni nerwowych wychodzących z kręgosłupa

Rwa kulszowa może pojawiać się także w przypadku podrażnienia poza kręgosłupem. Nerw może być uciśnięty przez tkanki miękkie, w pobliżu których przebiega. Najczęściej znajdziecie informacje na temat zespołu mięśnia gruszkowatego, który potencjalnie może wywołać ból. W mojej opinii specjaliści przeceniają jego wpływ na ucisk nerwu kulszowego, a w praktyce nie spotykamy wielu takich przypadków. Dodatkowo musimy brać pod uwagę blizny po urazach mięśni, torbiele, guzy i choroby metaboliczne. Powodów stanu zapalnego w obrębie nerwu może być naprawdę dużo, dlatego nie będę ich teraz dokładnie opisywać. Oczywiście są to sytuacje dużo rzadsze, niemniej jednak musimy brać je pod uwagę. Szczególnie u pacjentów, którzy cierpią z powodu rwy wiele miesięcy, a leczenie zachowawcze nie przynosi poprawy. W takich przypadkach warto także zwrócić uwagę na tzw. czerwone flagi, czyli objawy alarmowe, które mogą świadczyć o różnych dość groźnych chorobach czy schorzeniach.

Każdy pacjent z rwą kulszową powinien mieć przeprowadzone badanie kliniczne, czyli takie, które wykonujemy w czasie wizyty u lekarza czy fizjoterapeuty. Na podstawie odpowiednich testów możemy stwierdzić, czy ból kończyny dolnej rzeczywiście wynika ze stanu zapalnego nerwu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ nie ma jednego wartościowego badania obrazowego, które pokazałoby, skąd pochodzą dolegliwości. Nie zawsze przecież ból promieniujący po tylnej stronie uda pochodzi od nerwu. Musimy ocenić także tkanki miękkie, czyli ścięgna i mięśnie. Warto także zwrócić uwagę na staw krzyżowo-biodrowy. Jego rola w pojawianiu się objawów rwy kulszowej także jest trochę przeceniana. Niemniej jednak musimy zwrócić na niego szczególną uwagę po urazach.

Przyczyną dolegliwości pośladka, tylnej strony uda i podudzia mogą być tzw. bóle przeniesione z kręgosłupa, czyli takie, gdzie nie mamy bezpośredniego podrażnienia nerwu, a ból pojawia się jako konsekwencja znacznego i często długotrwałego stanu zapalnego np. w okolicy dysku. Pomimo że korzenie nerwowe nie są bezpośrednio uciskane w kręgosłupie, pacjent odczuwa ból nogi. Dlaczego? W takiej sytuacji dochodzi do różnych dość skomplikowanych reakcji w rdzeniu kręgowych powodujących przenoszeniu impulsów na inne jego rejony i wywołaniu bólu kończyny dolnej. Taki mechanizm często pojawia się u osób, które dość długo zmagają się z bólem pleców. Z czasem dolegliwości przesuwają się na coraz to dalsze rejony kończyny dolnej.

rwa kulszowa
Badanie kliniczne jest podstawą oceny pacjenta cierpiącego z powodu rwy kulszowej

Rwa kulszowa- dlaczego ból jest tak silny?

Rwa kulszowa potrafi być naprawdę bolesna. Czasem przytrafia się pacjentowi dość niespodziewanie np. w czasie gwałtownego skłonu, dźwignięcia i w ciągu kilku godzin, a nawet minut pojawia się bardzo silny prąd idący do nogi. Niektórzy mówią, że rwa kulszowa to jeden z najsilniejszych bóli, jakie czuli w życiu. Dlaczego? Nic dziwnego, bezpośrednie podrażnienia nerwów z natury są bardzo bolesne. Co więcej, nerw kulszowy jest najgrubszym nerwem o przekroju aż 1,5cm, dlatego nawet niewielki jego ucisk może być naprawdę dotkliwy.

Jak już wiemy, najczęściej rwa kulszowa wynika ze stanu zapalnego toczącego się w kręgosłupie. Jeśli spojrzymy na pacjentów przed 60 rokiem życia, zdecydowanie częściej spotkamy tu dyskopatie, czyli uszkodzenia krążka międzykręgowego. Takie zmiany są bardzo powszechne. Praktycznie nie spotkacie osoby dorosłej z zupełnie „zdrowymi dyskami”. Kiedy dochodzi do kolejnego mikrouszkodzenia lub przeciążenia wcześniejszego uszkodzenia, może wytworzyć się stan zapalny. W dolnych segmentach odcinka lędźwiowego bardzo blisko położone są korzenie nerwowe, które tworzą nerw kulszowy. Dużą rolę odgrywa tu także budowa anatomiczna każdego człowieka. U niektórych pewne czynniki anatomiczne będą powodowały, że nawet przy niewielkim stanie zapalnym dużo szybciej dojdzie do podrażnienia nerwu.

Co więcej, zauważcie, że kończyny dolne dużo częściej wykorzystujemy w czasie codziennych czynności. Kiedy pojawia się podrażnienie nerwu kulszowego, ciężko jest funkcjonować tak, aby nie wywoływać jego pociągania. Każdy ruch boli, co uniemożliwia praktycznie większość codziennych czynności. Wszystko to powoduje, że rwa kulszowa może być postrzegana jako bardziej bolesna niż rwa ramienna.

Zwróćmy uwagę na jeszcze jedną sprawę. W wyniku znacznego stanu zapalnego w kręgosłupie i podrażnienia struktur nerwowych dochodzi do jeszcze jednej reakcji, a mianowicie zwiększenia napięcia mięśniowo-powięziowego okolicy kręgosłupa, miednicy i kończyn dolnych. Pacjent odczuwa sztywność i ból mięśni. Co więcej, takie zwiększenie napięcia mięśni wpływa dodatkowo na blokowanie nerwów i powoduje zaostrzenia rwy kulszowej.

O sposobach walki z rwą kulszową napiszę w kolejnym artykule.

Dlaczego rwa kulszowa jest tak bolesna?