Dlaczego pozycje odciążające kręgosłup są tak ważne?

Pozycje odciążające kręgosłup są korzystne dla większości pacjentów z bólem pleców. Praktycznie każdy może znaleźć ułożenie, które będzie zmniejszało lub całkowicie znosiło dolegliwości. Często pytacie mnie, jakie pozycje są najkorzystniejsze dla kręgosłupa: półleżąca, leżenie na boku, czy na brzuchu? Która z nich będzie działała przeciwbólowo w momencie pojawienia się stanu zapalnego? Niestety nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Nie ma czegoś takiego jak idealna pozycja dla pacjentów z bólem pleców. Różnimy się pod względem schorzeń, budowy anatomicznej kręgosłupa, a także dokładnej lokalizacji stanu zapalnego. U jednych najkorzystniejsze będzie ułożenie na plecach ze zgiętymi nogami, u innych wręcz odwrotnie kończyny muszą być wyprostowane. Niektórzy w momencie stanu zapalnego akceptują jedynie leżenie na boku, inni leżą na brzuchu. Najważniejsze, aby kierować się odczuciami. Jeśli macie wrażanie, że dane ułożenie działa korzystnie na zmniejszenie dolegliwości, stosujcie je.

Znalezienie właściwej pozycji to nie tylko sprawa komfortu, to także sposób leczenia. Dlaczego? Zastanówmy się, skąd pochodzą bóle kręgosłupa. Oczywiście przyczyn jest dużo, najczęściej jednak mamy do czynienia z różnymi schorzeniami struktur kręgosłupa, stawów i dysków międzykręgowych. W zależności od miejsca stanu zapalnego pewne pozycje i czynności będą zatem zmniejszały ucisk na obrzękniętą w środku tkankę, co pozwoli na zmniejszenie dolegliwości. To właśnie pozycje przeciwbólowe pozwalają na odciążenie struktur kręgosłupa i zmniejszenie stanu zapalnego.

Poduszka pod kręgosłup- jakie pozycje pomogą w momencie dużego bólu?

W dzisiejszym artykule testuje specjalną poduszkę anatomiczną, która pozwala na optymalne podparcie kręgosłupa. Czy rzeczywiście działa?

Poduszka anatomiczna to zestaw 5 części, które używane są zarówno w połączeniu, jak i osobno. Możemy układać je w różnorodny sposób w zależności od naszej aktualnej kondycji. Myślę, że to właśnie najważniejsza zaleta tej poduszki. Tak jak pisałam wcześniej, każdy musi znaleźć pozycję dla siebie. Schorzenia kręgosłupa są różne, obejmują inne jego segmenty. Dlatego właśnie poduszkę możemy ustawić w różnych konfiguracjach, dostosowując ją do naszych odczuć bólowych, a także do czynności, która aktualnie wykonujemy.

Zauważcie, że w sytuacji stanu zapalnego i dużego bólu niektórzy pacjenci czują się dobrze jedynie w pozycji na boku poduszką pod kolana lub na plecach z podparciem pod nogi. W miarę ustępowania bólu może okazać się, że wolą przebywać w pozycji półsiedzącej. Dzięki temu, że nasza poduszka anatomiczna składa się z kilku części, możemy na bieżąco zmieniać jej ustawienie. Postarajcie się zatem znaleźć pozycję, w której czujecie się komfortowo, a ból mniejsza się. Pamiętajcie, aby zmienić ułożenie, jeśli czujecie narastanie dolegliwości.

Dzięki uprzejmości sklepu ERGOSMILE czytelnicy mojego bloga mogą zakupić poduszkę z 10% zniżką. Aby uzyskać zniżkę, w trakcie zakupu wpiszcie kod rabatowy FIZJOMIND.

poduszka pod kręgosłup

IMG 20191003 101541 1024x768 - Poduszka pod kręgosłup, czyli jak odciążyć plecy?
poduszka pod kręgosłup

Poduszka pod kręgosłup- jak wykorzystać ją w czasie czytania, używania smartfona, laptopa?

Bardzo wiele osób ma problem z długotrwałym używaniem laptopa, czytaniem książek, czy korzystaniem ze smartfona. Oczywiście nic nie zastąpi ruchu i częstych zmian pozycji. Niemniej jednak wygodne podparcie kręgosłupa w pozycji półsiedzącej może pozwolić na dłuższe przebywanie w jednym ułożeniu.

Dla wielu osób największym problemem w trakcie czytania jest kwestia podparcia głowy. Osoby, które cierpią z powodu przewlekłego bólu odcinka szyjnego, wiedzą, o czym mówię. Poduszka anatomiczna jest ciekawym rozwiązaniem także dla takich osób. Pozwala na wygodne podparcie głowy w pozycji półleżącej lub siedzącej.

IMG 20191003 101129 1024x768 - Poduszka pod kręgosłup, czyli jak odciążyć plecy?
poduszka pod kręgosłup

W przypadku niektórych pacjentów ulgę przynosi chwilowe ułożenie kręgosłupa w wyproście. Taka pozycja, szczególnie po całym dniu siedzenia w pracy, przynosi natychmiastową ulgę. Tacy pacjenci także mogą wykorzystać zestaw poduszek. Pamiętajcie, żeby uważać z taką pozycją i stosować ją najlepiej po konsultacji z fizjoterapeutą. W przypadku niektórych typów dyskopatii nadmierne przeprostowywanie kręgosłupa może wywoływać ból, a nawet objawy neurologiczne.

poduszka pod kręgosłup

Z drugiej strony, niektórzy pacjenci uwielbiają pozycję maksymalnego zgięcia. Takie ułożenie daje im uczucie rozciągnięcia lędźwi i ulgę w bólu.

poduszka pod kręgosłup

Mniejszy element z zestawu możecie wykorzystać także w czasie spania na boku, co wprowadza rozluźnienie odcinka lędźwiowego.

poduszka pod kręgosłup

Jak widzicie, możliwych ułożeń jest bardzo wiele, a dobór odpowiedniej pozycji zależy od schorzenia kręgosłupa, umiejscowienia stanu zapalnego, a także wielu innych czynników. Jeśli nie macie możliwości skonsultowania się z fizjoterapeutą, zawsze kierujcie się swoimi odczuciami. Jeśli pierwszy raz wypróbowujecie daną pozycję, nie przebywajcie w niej dłużej niż kilka minut, a następnie sprawdźcie odczucia.

Zachęcam do zapoznania się z moim kolejnym artykułem, w którym prezentuje poduszkę anatomiczną na fotel w samochodzie.

Poduszka pod kręgosłup, czyli jak odciążyć plecy?