Ból żuchwy- skąd może pochodzić?

Kiedy odczuwamy ból żuchwy, zazwyczaj pierwsze, co przychodzi nam do głowy to wizyta u dentysty. Dolegliwości tego obszaru zazwyczaj kojarzymy z problemami stomatologicznymi, podczas gdy ich przyczyną mogą być także inne choroby lub dysfunkcje. Ból żuchwy może być spowodowany schorzeniami ortopedycznymi, neurologicznymi, a nawet kariologicznymi. Jest to przecież obszar bogato unerwiony, umiejscowiony w niedalekiej odległości od szyi, głowy…. a przede wszystkim stawu skroniowo-żuchwowego. To właśnie o nim przeczytacie w dzisiejszym artykule. Ten niewielki staw jest położony niedaleko ucha, po bocznej stronie twarzy. Okazuje się, że jego dysfunkcje są częstą przyczyną nie tylko bólu żuchwy, ale także głowy, twarzy, odcinka szyjnego, a także zwiększonego napięcia okolicznych tkanek miękkich.

ból żuchwy
Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchowego są częstą przyczyną bólu żuchwy

Jak rozpoznać dysfunkcję stawu skroniowo-żuchowego?

Najczęstsze objawy

W dzisiejszym artykule chciałabym opisać najczęstsze objawy dysfunkcji stawu skroniowo- żuchwowego. Często są one tak niespecyficzne, że pacjent odwiedza wielu specjalistów, zanim znajdzie przyczynę swoich dolegliwości. Możemy wymienić 5 typowych symptomów, które mogą świadczyć o dysfunkcji tego stawu. W przypadku, gdy zauważyliście u siebie, któryś z poniższych objawów, warto zgłosić się do fizjoterapeuty lub lekarza specjalizujących się w leczeniu tego stawu.

1. Ból w okolicach stawu skroniowo-żuchwowego, często rozchodzący się na różne obszary szczęki, skroń, ucho, a nawet szyję
  2. Bóle głowy, które najczęściej lokalizują się w obrębie skroni
  3. Słyszalne dźwięki podczas pracy stawu, czyli w trakcie otwierania i zamykania ust. Mogą to być głośne trzaski, uczucie przeskakiwania, ale także trzeszczenie.
  4. Problem z pełnym otwieraniem ust, uczucie przyblokowanie żuchwy
  5. Nagłe zablokowanie szczęki w trakcie szybkiego otwarcia ust

Dodatkowe objawy- inne objawy bólowe

Powyższe 5 objawów to najczęstsze objawy dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego. Niestety symptomy nie zawsze są tak oczywiste, a pacjent może zmagać się z różnymi innymi mniej specyficznymi dolegliwościami. Jednymi z częstszych są bóle w innych obszarach głowy i twarzy, pojawiające się w wyniku podrażnienie nerwu trójdzielnego lub twarzowego. Warto także wspomnieć o bólach odcinka szyjnego, które także mogą wynikać ze schorzenia stawu skroniowo-żuchwowego. Jest to związane z bezpośrednim połączeniem funkcjonalnym tych obszarów. Zauważcie, że dysfunkcje odcinka szyjnego to obecnie prawdziwa plaga, a większość z nich wtórnie może doprowadzić do problemów z opisywanym stawem. Bardzo często ból żuchwy pojawia się po urazach odcinka szyjnego np. po wypadkach komunikacyjnych. Może być także związany z długim siedzeniem, szczególnie w nieprawidłowych pozycjach. Z drugiej strony, pierwotne dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego mogą wywoływać dolegliwości bólowe szyi. Mówiąc prościej, początkowo pojawia się zaburzenie w obrębie żuchwy, a ból szyi jest reakcją wtórną .

Dodatkowe objawy- szumy uszne

Dodatkowy objaw, który może pojawić się w wyniku dysfunkcji stawu skroniowo-żuchowego to szumy uszne. Wiedza na ten temat ciągle się rozwija, a ich leczenie to prawdziwe wyzwanie dla współczesnej medycyny. Staw skroniowo-żuchwowy może mieć pewien wpływ na szumy, niemniej jednak nie są to sytuacje bardzo częste i mam wrażenie, że zbyt wielu specjalistów przecenia ten związek. Zwróćmy uwagę, że główną przyczynę szumów usznych upatruje się w zaburzeniach adaptacji ośrodkowego układu nerwowego w przypadku tzw. ubytku słuchu. Mówiąc prościej, w sytuacji uszkodzenia słuchu, które może być niewielkie i niezauważalne przez pacjenta, nasz układ nerwowy stara się skompensować ubytek, zwiększając pracę nieuszkodzonych synaps. Więcej na ten temat przeczytacie w moim wcześniejszym artykule.

bóle żuchwy11 1024x683 - Ból żuchwy- o objawach dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego
Bóle głowy i szumy uszne mogą wynikać z dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego

Jaką rolę w etiologii szumów usznych może odgrywać zatem staw skroniowo-żuchwowy? Po pierwsze, ma to związek z pewnymi połączeniami anatomicznymi pomiędzy uchem a stawem. Po drugie, zwiększone napięcie w rejonie żuchwy bardzo często jest wtórne i wynika z wcześniejszych uszkodzeń nerwu słuchowego. Tak jak pisałam wcześniej, ubytek słuchu jest dla naszego układu nerwowego sytuacją alarmową, w wyniku której może pojawić się szum uszny, ale także zwiększenie napięcia w obrębie mięśni głowy i szyi. Jest to pewien mechanizm obronny, którego celem jest lepsza kontrola przestrzeni.

Warto także zaznaczyć, że szumy uszne wynikające z dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego najczęściej mają charakter uczucia zatykania ucha. Dużo rzadziej wywołują piski, z którymi zazwyczaj zwracają się do nas pacjenci. Często mają także zmienne natężenie, ulegają zwiększeniu lub wyciszeniu pod wpływem różnych czynników.

Ból żuchwy nasilający się w czasie stresu

Bóle stawu skroniowo-żuchwowego bardzo często mają wiele wspólnego ze stanem psychicznym pacjenta. Zaciskanie szczęki, zgrzytanie zębami, szczególnie w czasie snu to pewna reakcja stresowa naszego organizmu. Człowiek zachowuje się podobnie jak zwierzęta, reaguje napięciem okolicy żwaczy na zagrożenie. W wyniku takich mechanizmów pojawia się przeciążenie stawu skroniowo-żuchwowego i napięcie okolicznych mięśni. Możecie zaobserwować zatem zwiększenie dolegliwości bólowych żuchwy, a także bólów głowy, czy szumów usznych właśnie w okresie zwiększonego stresu.

W terapii stawów skroniowo-żuchwowych niezwykle istotna jest zatem całościowa ocena pacjenta, zwrócenie uwagi także na aspekty psychologiczne. Jak widzicie, dolegliwości bólowe tej okolicy są bardzo złożone, najczęściej wymagają współpracy wielu specjalistów. W przypadku problemów natury psychologicznej niezwykle istotna jest konsultacja z psychoterapeutą lub psychiatrą. Odpowiednia terapia i leki wpłynął na źródło problemu. Tylko takie podejście pozwoli na pozbycie się dolegliwości bólowych.

Ból żuchwy- o objawach dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego
5 (100%) 1 vote

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Jestem fizjoterapeutką, której pasją jest ortopedia i wszystko, co związane z narządem ruchu. Inspiracją do pisania artykułów są moi pacjenci, ich codzienne problemy i pytania. Staram się w przystępny sposób wyjaśnić zagadnienia medyczne, zawsze w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe i własne doświadczenia.