Osoby, które doświadczają rwy kulszowej, niejednokrotnie skarżą się na skurcze i drganie mięśni łydki. Często takie objawy są przetrwałe i towarzyszą pacjentowi długo po ustąpieniu dolegliwości bólowych. W dzisiejszym artykule wyjaśnię Wam przyczynę i leczenie takich dolegliwości.

Rwa kulszowa- podstawowe informacje

Aby zrozumieć, jaki związek ma rwa kulszowa z drganiem mięśni łydki, musimy przyjrzeć się anatomii. Nerw kulszowy tworzą gałęzie wychodzące z kręgosłupa, dokładnie z ostatnich poziomów odcinka lędźwiowego: częściowo L4, L5 i krzyżowego S1, S2, S3. Nerw kulszowy wędruje do pośladka, a następnie po tylnej stronie uda, rozdzielając się na różne mniejsze odnogi, podążając aż do stopy.

Najczęściej do podrażnienia nerwu kulszowego dochodzi w kręgosłupie. Oczywiście istnieją różnorodne schorzenia doprowadzające do ucisku. Warto jednak zwrócić uwagę, że w przypadku osób przed 50 rokiem życia zazwyczaj powodem takiego podrażnienia jest dyskopatia, czyli uszkodzenie dysku międzykręgowego. Przepuklina dysku lub stan zapalny pojawiający się w okolicy uszkodzenia drażni korzenie nerwowe, powodując rwę kulszową. W wyniku ucisku nerwu może pojawić się ból i objawy neurologiczne na całym przebiegu nerwu. Warto także zauważyć, że do ucisku może dojść poza kręgosłupem w okolicy pośladka lub niżej. Takie sytuacje są jednak dużo rzadsze.

drgania-mięśni-łydki
Rwa kulszowa najczęściej ma związek ze schorzeniami kręgosłupa źródło: https://www.webmd.com/back-pain/ss/slideshow-visual-guide-to-sciatica

Nerw kulszowy zawiera włókna czuciowe, ruchowe i autonomiczne, dlatego w wyniku jego podrażnienia mogą pojawić się różnorodne objawy. Niektórzy pacjenci odczuwają ból, który promieniuje na całym przebiegu nerwu; od kręgosłupa przez pośladek aż do stopy. U innych dolegliwości lokalizują się tylko na określonym obszarze. W wyniku ucisku dodatkowo może wystąpić ograniczenie możliwości przemieszczania się nerwu, a w takiej sytuacji pacjent ma problem z podniesieniem wyprostowanej nogi. Dodatkowo może pojawić się uczucie palenia mięśni, osłabienie czucia skórnego, przeczulica, a także skurcze lub drgania mięśni (fascykulacje).

Drganie mięśni łydki a rwa kulszowa

Tak jak pisałam wcześniej, nerw kulszowy posiada m.in. włókna ruchowe, czyli zapewnia kurczliwość mięśni tylnej strony uda łydki i stopy. Kiedy w wyniku podrażnienia osłonka mielinowa zostaje uciśnięta, w niektórych przypadkach możemy zaobserwować skurcze i drganie mięśni łydki. Biorąc pod uwagę moją praktykę kliniczną, mocne skurcze pojawiają się rzadziej, najczęściej w momencie największego stanu zapalnego. Czasami spotykamy pacjentów, u których skurcze są bardzo silne i wymagają wprowadzenia leczenia farmakologicznego. Tak silne dolegliwości pojawiają się zazwyczaj w porze wieczornej lub nocnej, kiedy zazwyczaj dochodzi do zwiększenia stanu zapalnego.

Bardzo wiele osób nie doświadcza typowych skurczów, skarży się jednak na delikatne uczucie drgania mięśni łydki (fascykulacje). W okresie, gdy ból jest bardzo dotkliwy, zazwyczaj pacjent nie zwraca na nie uwagi, zauważając je dopiero w momencie, kiedy silne dolegliwości ustępują. Charakterystyczne drganie mięśni łydki możecie zaobserwować na poniższym filmie.

Charakterystyczne mimowolne drgania mięśni łydki, które możemy obserwować u pacjentów z rwą kulszową.

Zazwyczaj w momencie, gdy pacjent zdrowieje, stan zapalny ulega zmniejszeniu, a objawy rwy kulszowej mijają, drganie mięśni łydki także pojawia się coraz rzadziej, aż w końcu znika. Niestety nie zawsze tak się dzieje. Jeżeli doszło do znacznego ucisku na nerw, takie drgania mogą towarzyszyć pacjentowi przez dłuższy czas. Ze względu na fakt, że tkanka nerwowa regeneruje się bardzo długo, w niektórych przypadkach takie objawy wycofują się nawet przez wiele miesięcy.

W przypadku bardzo dużego stanu zapalnego może dojść do sytuacji, gdzie uszkodzenie nerwu będzie na tyle duże, że drganie mięśni łydki pozostają z pacjentem już na zawsze. Na szczęście takie przypadki są bardzo rzadkie i dotyczą pacjentów z dużymi przepuklinami dysku. Jeżeli drganiom towarzyszą inne poważniejsze objawy neurologiczne, lekarz może decydować o zabiegu operacyjnym. Niestety przetrwałe fascykulacje mogą także pojawiać się u osób, które w ciągu życia doświadczały częstych stanów zapalnych kręgosłupa lędźwiowego. Na szczęście u większości pacjentów takie przetrwałe drgania nie są dokuczliwe i pacjent nie zwraca na nie uwagi w tracie codziennego funkcjonowania.

Inne przyczyny drgania mięśni łydki

Drganie mięśni łydki może pojawiać się także w wyniku innych chorób czy dysfunkcji organizmu. Jednym z nich jest tężyczka, czyli nadmierna pobudliwość nerwowo-mięśniowa. Tężyczka to objaw innych dysfunkcji organizmu, które wywołują niedobory mikroelementów, głównie magnezu lub wapnia. Fascykulacje mogą mieć także podłoże nerwicowe.

Najczęściej drganie mięśni łydki nie są związane z poważnymi chorobami. Warto jednak zwrócić uwagę, że tego typu objawy mogą występować także w przebiegu chorób neurologicznych. Jeżeli zatem drgania są stałe i nie mają związku z objawami rwy kulszowej, warto zgłosić się do neurologa.

Jak pozbyć się drgania mięśni łydki?

Pacjenci często pytają nas, jak pozbyć się drgania mięśni łydki, które pojawia się w wyniku rwy kulszowej. Po pierwsze, należy działać u źródła, czyli pozbyć się ucisku nerwu kulszowego. Najczęściej rwa kulszowa jest wynikiem stanu zapalnego w kręgosłupie lędźwiowym, dlatego leczenie powinno skupić się na tym obszarze. W sytuacji znacznego ucisku warto wspomóc się leczeniem farmakologicznym, które pozwoli na zmniejszenie reakcji zapalnej. Dodatkowo wprowadzamy różnorodne techniki manualne, które pozwalają na zmniejszenie napięcia mięśniowego i poprawiają przesuwalność nerwu kulszowego. Oczywiście kwestie terapii zależą od konkretnego przypadku, dlatego zawsze przeprowadzamy szczegółową diagnostykę.

drgania mięśni łydki 1 - Czy rwa kulszowa może powodować drganie mięśni łydki?
Praca manualna nad odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa

Jeżeli zmagacie się z przetrwałym drganiem mięśni łydki, obecnym pomimo wycofania się objawów rwy kulszowej, sprawa jest nieco trudniejsza. W takiej sytuacji warto zgłosić się do fizjoterapeuty. Bardzo często w wyniku rwy kulszowej pojawia się nadmierne napięcie mięśni na przebiegu nerwu, które dodatkowo wywołuje delikatne skurcze. Bezpośrednia praca na mięśniach niejednokrotnie pozwala na zmniejszenie drgań. Pomocne mogą okazać się także prądy TENS oraz neuromobilizacje. W trudniejszych przypadkach warto skontaktować się z neurologiem, który wprowadzi leczenie farmakologiczne. Pomoce mogą okazać się także suplementacja magnezem.

Oceń post