Bóle kręgosłupa dotyczą coraz większej liczby osób. W Internecie możecie znaleźć wiele ćwiczeń, które w teorii mają pomóc pozbyć się dolegliwości. Niestety kwestia doboru ćwiczeń jest bardzo indywidualna, a ich skuteczność zależy w głównej mierze od danego przypadku pacjenta. Warto zatem skonsultować konkretne dolegliwości z fizjoterapeutą i na podstawie badania dobrać odpowiednie ćwiczenia.

Ćwiczenie na ból kręgosłupa- w jakich sytuacjach warto zastosować autotrakcje?

Ćwiczenie autotrakcji, które prezentuje w dzisiejszym wpisie, może być pomocne w kilku sytuacjach. Po pierwsze, często zalecam je osobom, które doznają zaostrzenia dolegliwości bólowych, czyli pojawienia się nagłego stanu zapalnego. Ćwiczenie może przynieść ulgę zarówno w bólu miejscowym kręgosłupa, który lokalizuje się na środku pleców lub bardziej po stronie bocznej, jak i w sytuacji, gdy ból promieniuje do kończyny dolnej. Warto jednak wiedzieć, że przypadek każdego pacjenta jest inny. To, co dla jednego pacjenta może okazać się pomocne, u innego wywołuje zaostrzenie dolegliwości. Pacjenci z ostrym stanem zapalnym kręgosłupa w bardzo różnorodny sposób reagują na ćwiczenia. U większości podczas autotrakcji ból ulega zmniejszeniu. U niektórych jednak reakcja zapalna jest tak duża, że najlepszym rozwiązaniem jest podanie leków przeciwzapalnych, praca manualna i dodatkowe pozycje ułożeniowe.

Autotrakcja jest także pomocna dla pacjentów, którzy odczuwają ból i sztywność poranną kręgosłupa. W takiej sytuacji ćwiczenie warto wykonywać przed snem. Autotrakcję zalecam także osobom, u których w czasie dnia pojawia się zmęczenie i ból kręgosłupa, które ma związek z mechanizmem odwadniania dysku międzykręgowego. W takich przypadkach pacjent najczęściej czuje się dobrze po wstaniu z łóżka, niestety podczas codziennych czynności dochodzi do coraz większego odwodnienia dysku i pojawienia się dolegliwości. W takich sytuacjach ćwiczenie warto wprowadzać w momencie pojawienia się pierwszych symptomów bólowych.

Jak zatem sprawdzić, czy dane ćwiczenie jest dla nas odpowiednie? Zawsze należy zwracać uwagę na reakcje bólowe. Jeżeli chcecie zastosować autotrakcje, wykonajcie jedno powtórzenie, a następnie obserwujcie, czy ból ulega zmniejszeniu. Jeżeli podczas ćwiczenia czujecie ulgę, możecie wykonać kolejne powtórzenia. W sytuacji, gdy ból zwiększa się, należy zrezygnować z ćwiczenia i zgłosić się do specjalisty.

Jak wykonać autotrakcję

1. W czasie ćwiczenia należy położyć się na plecach, nogi powinny być zgięte tak jak na poniższym filmie.
  2. Obie dłonie układamy w okolicach pachwin.
  3. Wykonujemy delikatne zepchnięcie ud równolegle do podłoża.
  4. Przytrzymujemy pozycje około 5 sek. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

ZDJ2 1024x569 - Ćwiczenie na ból kręgosłupa- autotrakcja w leżeniu na plecach
Ćwiczenie na ból kręgosłupa- autotrakcja w leżeniu na plecach

W przypadku ostrego bólu ćwiczenie wykonujemy jednokrotnie. Jeżeli czujecie się po nim dobrze, po około godzinie możecie wykonywać więcej powtórzeń: 10serii po 10 sek. Niestety niektórzy pacjenci mają problem z tak długim utrzymaniem pozycji ze względu na siłę rąk. W takiej sytuacji trzymanie dostosowujemy do pacjenta. Ćwiczenie można wykonywać kilkakrotnie w czasie dnia.

W przypadku osób, które odczuwają ból poranny kręgosłupa, ćwiczenie wykonujemy wieczorem, przed pójściem spać. W takiej sytuacji w za pierwszym razem wykonujemy 10 powtórzeń po 5-10 sek. Po kilku dniach zwiększamy liczbę powtórzeń, wykonujemy 2 serie po 10 powtórzeń. Ćwiczenie mogą wykonywać także osoby zmagające się z bólem pojawiającym się w ciągu dnia. W takiej sytuacji w momencie wystąpienia zmęczenie lub bólu pleców wykonujemy 10 powtórzeń po 5-10 sek. Ćwiczenie możemy powtarzać kilkakrotnie.

fizjomind 300x300 - Ćwiczenie na ból kręgosłupa- autotrakcja w leżeniu na plecach