Zarezerwuj wizytę
stacjonarną

Polecamy nasz nowy kurs:
Kręgosłup "za biurkiem"

Zarezerwuj wizytę
stacjonarną

Ćwiczenie na ból kręgosłupa- autotrakcja w leżeniu na plecach

Bóle kręgosłupa dotyczą coraz większej liczby osób. W Internecie możecie znaleźć wiele ćwiczeń, które w teorii mają pomóc pozbyć się dolegliwości. Niestety kwestia doboru ćwiczeń jest bardzo indywidualna, a ich skuteczność zależy w głównej mierze od danego przypadku pacjenta. Warto zatem skonsultować konkretne dolegliwości z fizjoterapeutą i na podstawie badania dobrać odpowiednie ćwiczenia.

Ćwiczenie na ból kręgosłupa- w jakich sytuacjach warto zastosować autotrakcję?

Ćwiczenie autotrakcji, które prezentuje w dzisiejszym wpisie, może być pomocne w kilku sytuacjach. Po pierwsze, często zalecam je osobom, które doznają zaostrzenia dolegliwości bólowych, czyli pojawienia się nagłego stanu zapalnego. Ćwiczenie może przynieść ulgę zarówno w bólu miejscowym kręgosłupa, który lokalizuje się na środku pleców lub bardziej po stronie bocznej, jak i w sytuacji, gdy ból promieniuje do kończyny dolnej. Warto jednak wiedzieć, że przypadek każdego pacjenta jest inny. To, co dla jednego pacjenta może okazać się pomocne, u innego wywołuje zaostrzenie dolegliwości. Pacjenci z ostrym stanem zapalnym kręgosłupa w bardzo różnorodny sposób reagują na ćwiczenia. U większości podczas autotrakcji ból ulega zmniejszeniu. U niektórych jednak reakcja zapalna jest tak duża, że najlepszym rozwiązaniem jest podanie leków przeciwzapalnych, praca manualna i dodatkowe pozycje ułożeniowe.

Autotrakcja jest także pomocna dla pacjentów, którzy odczuwają ból i sztywność poranną kręgosłupa. W takiej sytuacji ćwiczenie warto wykonywać przed snem. Autotrakcję zalecam także osobom, u których w czasie dnia pojawia się zmęczenie i ból kręgosłupa, które ma związek z mechanizmem odwadniania dysku międzykręgowego. W takich przypadkach pacjent najczęściej czuje się dobrze po wstaniu z łóżka, niestety podczas codziennych czynności dochodzi do coraz większego odwodnienia dysku i pojawienia się dolegliwości. W takich sytuacjach ćwiczenie warto wprowadzać w momencie pojawienia się pierwszych symptomów bólowych.

Jak zatem sprawdzić, czy dane ćwiczenie jest dla nas odpowiednie? Zawsze należy zwracać uwagę na reakcje bólowe. Jeżeli chcecie zastosować autotrakcję, wykonajcie jedno powtórzenie, a następnie obserwujcie, czy ból ulega zmniejszeniu. Jeżeli podczas ćwiczenia czujecie ulgę, możecie wykonać kolejne powtórzenia. W sytuacji, gdy ból zwiększa się, należy zrezygnować z ćwiczenia i zgłosić się do specjalisty.

Jak wykonać autotrakcję

  1. W czasie ćwiczenia należy położyć się na plecach, nogi powinny być zgięte tak jak na poniższym filmie.
  2. Obie dłonie układamy w okolicach pachwin.
  3. Wykonujemy delikatne zepchnięcie ud równolegle do podłoża.
  4. Przytrzymujemy pozycje około 5 sek. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.
ćwiczenie na ból kręgosłupa- autotrakcja w leżeniu na plecach

W przypadku ostrego bólu ćwiczenie wykonujemy jednokrotnie. Jeżeli czujecie się po nim dobrze, po około godzinie możecie wykonywać więcej powtórzeń: 10 serii po 10 sek. Niestety niektórzy pacjenci mają problem z tak długim utrzymaniem pozycji ze względu na siłę rąk. W takiej sytuacji trzymanie dostosowujemy do pacjenta. Ćwiczenie można wykonywać kilkakrotnie w czasie dnia.

W przypadku osób, które odczuwają ból poranny kręgosłupa, ćwiczenie wykonujemy wieczorem, przed pójściem spać. W takiej sytuacji w za pierwszym razem wykonujemy 10 powtórzeń po 5-10 sek. Po kilku dniach zwiększamy liczbę powtórzeń, wykonujemy 2 serie po 10 powtórzeń. Ćwiczenie mogą wykonywać także osoby zmagające się z bólem pojawiającym się w ciągu dnia. W takiej sytuacji w momencie wystąpienia zmęczenie lub bólu pleców wykonujemy 10 powtórzeń po 5-10 sek. Ćwiczenie możemy powtarzać kilkakrotnie.

bóle kręgosłupa podczas siedzenia kurs

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Twitter
LinkedIn

Polecamy nasz nowy kurs:
Kręgosłup "za biurkiem"

Zarezerwuj wizytę
stacjonarną

Może Cię zainteresować

Ból paliczka- wstęp Ból palca może być spowodowany dysfunkcją stawów, ścięgien, nerwów. Może pochodzić z odległych rejonów tj. łokieć, czy nawet odcinek szyjny kręgosłupa. Żebyśmy mogli lepiej zrozumieć temat, zacznijmy od krótkiego wstępu anatomicznego. Po pierwsze, warto zaznaczyć, że w ortopedii i rehabilitacji nie używamy terminu dłoń. Pomimo że w potocznym języku ręka to cała kończyna górna, w ortopedii nazywamy tak obszar od nadgarstka do palców….
Zapalenie ciała tłuszczowego Hoffy Ciało tłuszczowe Hoffy to struktura stawu kolanowego pełniąca wiele istotnych funkcji. Jedną z głównych jest zapewnienie amortyzacji. Możemy wymienić dwa mechanizmy, w wyniku których dochodzi do jej podrażnienia i przerostu. Pierwszy jest związany z bezpośrednim uderzeniem w kolano, które może mieć miejsce nawet wiele lat przed pojawieniem się pierwszych objawów bólowych. Drugi ma podłoże mechaniczne,…
Osteofity, zwane inaczej wyroślami kostnymi to struktury chrzęstno-włókniste, które bardzo często obserwujemy w badaniach obrazowych naszych pacjentów. Ich umiejscowienie może wpływać na pojawienie się pewnych dysfunkcji i dolegliwości. Mogą powodować nieprawidłową pracę stawu, ucisk na struktury nerwowe, czy naczynia krwionośne. Niejednokrotnie okazują się jednak nieznaczącym i przypadkowym znaleziskiem. Osteofity możemy spotkać w okolicy praktycznie wszystkich stawów. Najczęściej…

Nazywam się Ewelina Prekiel i jestem fizjoterapeutką. Moja pasją jest ortopedia i wszystko, co związane z narządem ruchu. Inspiracją do pisania artykułów są moi pacjenci, ich codzienne problemy i pytania. Staram się w przystępny sposób wyjaśnić zagadnienia medyczne, zawsze w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe i własne doświadczenia. Moją pracę zawodową rozpoczęłam 9 lat temu. Od tego czasu specjalizuje się w ortopedii. Zajmuję się rehabilitacją po urazach i zabiegach operacyjnych, w bólach ostrych i przewlekłych narządu ruchu a także w wadach postawy. Wspólpracuję z młodymi sportowcami w zakresie prewencji i leczenia urazów.

© 2021 Fizjomind E. Prekiel. Wszystkie prawa zastrzeżone

Wykorzystujemy ciasteczka na tej stronie. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.