Polecamy nasz nowy kurs:
Kręgosłup "za biurkiem"

Zarezerwuj wizytę
stacjonarną

Leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego- na co warto zwrócić uwagę?

Zespół rowka nerwu łokciowego, przez wielu chętniej nazywany zespołem kanału łokciowego, to schorzenie sprawiające wiele nieprzyjemnych dolegliwości. Niestety większość pacjentów zgłasza się do specjalistów, kiedy zmiany są zaawansowane. Zablokowanie nerwu, do którego dochodzi w kanale łokciowym, powoduje ucisk osłonki mielinowej, czyli otoczki nerwu. Po pewnym czasie dochodzi do podrażnienia i zaburzenia pracy nerwu. Im szybciej zareagujemy, tym większa szansa, że uwolnimy nerw z ucisku. W początkowej fazie schorzenia możemy dość szybko złagodzić dolegliwości, zmieniając nawyki w czasie funkcjonowania w domu i pracy, a także wykonując proste ćwiczenia.

Trudności w leczeniu zespołu rowka nerwu łokciowego

Niestety leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego może być problematyczne także z powodów niezależnych od nas. W poprzednim artykule pisałam o tym, że w wielu przypadkach pojawienie się dysfunkcji jest związane z nieprawidłową budową kanału łokciowego. Jedną z jego składowych jest rowek, czyli pewne zagłębienie dla nerwu na kości. Każdy z nas rodzi się z inną budową rowka. Jeśli jest on zbyt płytki, nerw może wyślizgiwać się z zagłębienia kostnego w czasie ruchu. Co więcej, nerw łokciowy posiada tzw. rozcięgno, które utrzymuje go w prawidłowej pozycji. U części pacjentów obserwujemy wrodzony brak rozcięgna, co także może mieć wpływ na niestabilność nerwu i jego podrażnienie. Kanał łokciowy może być także blokowany przez ganglion, osteofit czy pasmo tkanki łącznej, które pojawia się w wyniku urazu lub innych czynników. Leczenie wymaga zatem dokładnej analizy przypadku i określenia przyczyny problemu.

Leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego

Jeżeli zmagacie się z objawami, które mogą wskazywać na zespół rowka nerwu łokciowego, zgłoście się do ortopedy. W pierwszej kolejności lekarz przeprowadzi badanie kliniczne. Następnie zdecyduje, jakie badania obrazowe będą konieczne. W przypadku dysfunkcji nerwów możecie zostać poproszeni o wykonanie EMG, czyli ocenę przewodnictwa nerwu. Badanie pozwala określić stopień uszkodzenia nerwu. Wykonujemy je w gabinecie neurologicznym. Lekarz może także zlecić wykonanie USG, a bardziej zaawansowanych przypadkach MRI lub TK.

Na podstawie wyników badań, objawów klinicznych, a także czasu występowania dolegliwości lekarz zdecyduje, jaka forma leczenia będzie odpowiednia. W przypadku zaawansowanych zmian może skierować pacjenta na zabieg operacyjny. Jeżeli problem nie wymaga interwencji chirurgicznej, lekarz wystawie skierowanie na rehabilitację, która powinna odbywać się pod okiem fizjoterapeuty.

Stanowisko pracy

Podstawowa kwestia w przypadku leczenia zespołu rowka nerwu łokciowego to dostosowanie stanowiska pracy. Większość z nas obecnie pracuje za biurkiem przed komputerem, gdzie łokieć wiele godzin znajduje się w tej samej pozycji. Pamiętajmy, że łokieć nie może być oparty o biurko czy podłokietnik, ponieważ właśnie w miejscu podparcia biegnie nerw łokciowy. Ze względu na to, że położony jest on płytko pod skórą, taki ucisk może wywoływać objawy. Jeśli nie mamy możliwości zmiany ustawienia łokcia, warto zaopatrzyć się w miękką podpórkę. Staramy się także ułożyć nasze przedramię w wyproście. Wielogodzinne utrzymywanie łokcia w pozycji zgięciowej ma duży wpływ na podrażnienie nerwu łokciowego.

leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego 300x200 - Leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego- na co warto zwrócić uwagę?
Opieranie łokcia w czasie pracy może być czynnikiem wywołującym objawy w zespole rowka nerwu łokciowego.

Przerwy w pracy

Największym obciążeniem dla naszego łokcia jest… bezruch. Jeśli dodamy do tego wielogodzinne zgięcie, to szansa wystąpienia zespołu kanału łokciowego drastycznie wzrasta. Podstawą profilaktyki, a także leczenia zespołu rowka nerwu łokciowego są więc przerwy w pracy oraz wykonywanie częstych ruchów w stawie łokciowym. Nie chodzi tu o bardzo specjalistyczne ćwiczenia, czy ruchy w dużym zakresie. Wystarczy, że co jakiś oderwiemy rękę od klawiatury lub myszki, delikatnie ją wyprostowując. Warto wypracować nawyk zmiany pozycji łokcia i prostowania stawu.

Orteza łokciowa

Na rynku dostępne są ortezy zakładane na noc. Ich zadaniem jest utrzymywanie łokcia w wyproście, co ma za zadanie odciążyć nerw. W trudniejszych przypadkach takie unieruchomienie możemy zastosować także w dzień. Kiedy zdecydować się na ortezę? Z pewnością, jeśli bóle pojawiają się w nocy. W sytuacji, gdy dolegliwości występują głównie w czasie siedzenia za biurkiem, a zmiana pozycji pomaga, nie zalecamy unieruchomienia. Wyjątkiem są silne zaostrzenia dolegliwości. U części pacjentów ból, drętwienia czy mrowienia co pewien czas ulegają nasileniu. W takiej sytuacji orteza może okazać się pomocna w łagodzeniu reakcji zapalnej. W przypadku osób, u których dolegliwości nie są znacznie nasilone, zakładanie ortezy na kilka godzin jest mniej skuteczne.

Z pewnością spotkacie się także z opinią, że zewnętrzne unieruchomienie powoduje zaniki mięśniowe. Oczywiście noszenie ortezy przez całą dobę może mieć bardzo negatywny wpływ na mięśnie. Niemniej jednak zakładanie ortezy na noc przez okres nawet kilku miesięcy nie spowoduje widocznych zaników. Osłabienie mięśni pojawia się głównie w wyniku bólu, zaburzenia funkcji stawu i podrażnienia nerwu. Jeśli założenie ortezy nawet na kilka godzin spowoduje, że dolegliwości znacznie się zmniejszą, warto spróbować. Oczywiście powinniśmy omówić tę kwestię z rehabilitantem, który zdecyduje czy noszenie ortezy jest zasadne w danym przypadku.

Wizyta u rehabilitanta

Ustaliliśmy już, że rehabilitant może pomóc nam w przystosowaniu stanowiska pracy, a także dobraniu ortezy. W czasie wizyty pomocne mogą okazać się także różnorodne techniki manualne, które wpływają na rozluźnienie tkanek miękkich mogących mieć wpływ na ograniczenie ruchomości nerwu. Nie bez znaczenia jest także ocena biomechaniki całej kończyny górnej.

Jedną z częściej stosowanych technik rehabilitacyjnych są neuromobilizacje. Tutaj znajdziecie link do 4 prostych ćwiczeń. Pamiętajcie, aby skonsultować je ze specjalistą, ponieważ wprowadzanie konkretnych technik zależy od nasilenia objawów. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby z dużym bólem, w okresie zaostrzeń dolegliwości.

Zabiegi fizykoterapeutyczne

Większość lekarzy, szczególnie w NFZ, standardowo zaleca pacjentom zabiegi fizykoterapeutyczne. W przypadku zespołu rowka nerwu łokciowego tak naprawdę ich skuteczność jest znikoma. Terapia oparta tylko na fizykoterapii moim zdaniem jest po prostu stratą czasu. Jeśli spośród wszystkich tego typu zabiegów mielibyśmy wybrać te najbardziej skuteczne, z pewnością są to ultradźwięki czy fonoforeza. Laser, a już na pewno pole magnetyczne w mojej opinii nie mają sensu.

Co zrobić, jeśli zachowawcze leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego nie pomaga?

Badania pokazują, że zachowawcze leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego, czyli inaczej mówiąc rehabilitacja, jest skuteczne w 50-60%. Ten relatywnie niski odsetek jest wynikiem zbyt późnego zgłaszania się z objawami do specjalistów. Leczenie zespołu nerwu łokciowego wymaga profesjonalnego podejścia. Nie powinniśmy spodziewać się szybkich rezultatów po kilku terapiach. Ustalmy z fizjoterapeutą przewidywany czas terapii. Z pewnością będzie to okres dłuższy niż 6 tygodni, czasem nawet kilka miesięcy. Jeśli objawy nie ustępują lub ulegają nasileniu, należy wrócić do lekarza i rozważyć zabieg.

Jedna odpowiedź