Ból łokcia to obok zespołu cieśni nadgarstka jedne z częstszych dolegliwości pacjentów pracujących przy komputerze. Niestety wielogodzinny brak ruchu niesie ze sobą duże konsekwencje dla naszych ścięgien, mięśni i stawów. Jeśli czujecie pierwsze dolegliwości w obrębie łokcia, warto znaleźć przyczynę bólu i przeciwdziałać, zanim problem stanie się przewlekły.

Ból łokcia w czasie pracy przy komputerze – co tak naprawdę nas boli?

• Ból łokcia w czasie pracy przy komputerze u większości pacjentów jest wynikiem schorzenia w obrębie ścięgien prostowników i rzadziej zginaczy nadgarstka i palców, które przyczepiają się w obrębie łokcia. Jakiś czas temu odkryto, że nie są to zmiany o charakterze zapalnym. Przyczyną bólu jest degeneracja włókien kolagenowych oraz tworzenie się patologicznych naczyń krwionośnych i nerwów. Jeśli zmiany obejmują prostowniki nadgarstka występujące po bocznej stronie stawu, mówimy o łokciu tenisisty. Schorzenie po przeciwnej stronie obejmujące ścięgna zginaczy nadgarstka nazywamy łokciem golfisty.
  • Ból łokcia może wynikać także z podrażnieniem nerwów biegnących w okolicy łokcia. Od strony wewnętrznej podąża nerw łokciowy, który łatwo ulega kompresji. Po stronie zewnętrznej występuje rzadziej sprawiający problemy nerw promieniowy.
  • Rzadszą przyczyną bólu łokcia są zmiany w jednym z trzech obecnych tu stawów oraz zapalenie kaletek.

Ból łokcia w czasie pracy na komputerze – dlaczego tak się dzieje?

• W trakcie pisania na klawiaturze dochodzi do powtarzających się ruchów palców. Unosimy palec, a następnie dociskamy go do klawisza…. i tak tysiące razy. A co mają wspólnego nasze palce z łokciem? Okazuje się, że bardzo dużo. W trakcie uniesienia palca dochodzi do aktywacji mięśni prostowników palców, w czasie naciśnięcia klawisza pracują zaś mięśnie zginacze. Obydwie grupy mięśniowe mają swój początek właśnie w okolicach łokcia. Wielokrotnie powtarzane ruchy mogą w konsekwencji doprowadzić do zmian degeneracyjnych w miejscu przyczepu ścięgien do kości. W takiej sytuacji odczuwamy ból łokcia w czasie, gdy ruszamy palcami lub nadgarstkiem
  • Człowiek stworzony jest do ciągłego ruchu, naprzemiennego zginania i prostowania łokcia. Nasze stawy powinny działać w pełnym zakresie, ponieważ tylko wtedy dochodzi do ich odpowiedniego odżywienia. W czasach, gdy wszelkie aktywności człowieka były fizyczne, problemu nie było. Praca przy komputerze powoduje, że nasz łokieć znajduje się wiele godzin w tej samej zgiętej pozycji. Jest to dla naszych stawów, mięśni i ścięgien bardzo nienaturalne zachowanie. Struktury łokcia są niedokrwione i podatne na uszkodzenia.
  • Wielogodzinna pozycja zgięciowa łokcia negatywnie wpływa także na nerwy biegnące w jego okolicy. Szczególnie narażony jest nerw łokciowy, który biegnie w tej okolicy w specjalnym rowku. W momencie, gdy zginamy łokieć, nasz nerw musi swobodnie prześlizgnąć się przez rowek. Z różnych powodów może dojść do sytuacji, gdzie jego ruch jest zaburzony. Często dzieje się tak z powodów anatomicznych, polegających na nieprawidłowej budowie rowka, na co nie mamy wpływu. Dopóki wykonujemy różnorodne ruchy łokciem w ciągu dnia, problem może nie wystąpić. W momencie, gdy utrzymujemy nasz łokieć wiele godzin w zgięciu, a ruch nerwu w rowku jest ograniczony, może dojść do podrażnienia. Fachowo mówimy o zespole rowka nerwu łokciowego.
  • Praca na standardowej myszce powoduje, że nasze przedramię jest zrotowane, znajduje się w pozycji pronacji. Nie jest to sytuacja komfortowa dla naszego przedramienia, które znajduje się w ciągłym napięciu. Dodatkowo takie ustawienie powoduje, że musimy cały czas lekko podtrzymywać myszkę. Alternatywą są myszki pionowe inaczej zwane wertykalnymi.

Ból łokcia w czasie pracy przy komputerze
Pozycja nadgarstka na zwykłej i wertykalnej myszce

• Niektóre standardowe myszki są zbyt duże w stosunku do budowy pacjenta, co powoduje, że nadgarstek jest ustawiony w pozycji wyprostnej. Inaczej mówiąc, jest lekko odchylony do góry. Taka pozycja wpływa na większą aktywację prostowników palców, które przyczepiają się po bocznej stronie łokcia.

Ból łokcia w czasie pracy na komputerze
Przyczyną bólu łokcia może być zbyt duża myszka

Ból łokcia w czasie pracy na komputerze – objawy

• W początkowym etapie ból łokcia może zdarzać się raz na jakiś czas, może także nasila się wraz z godzinami pracy. W sytuacji, gdy schorzenie jest zaawansowane, ból może pojawiać się już w pierwszej godzinie pracy, a także w trakcie czynności dnia codziennego. W późnym etapie ból może występować także w spoczynku.
  • W przypadku choroby ścięgna w początkowym etapie ból obejmuje jeden nieduży punkt. Zazwyczaj jesteśmy w stanie jednym palcem wskazać miejsce bólu. W miarę rozwoju schorzenia dolegliwości mogą promieniować w dół, możemy mieć także wrażenie, jakby całe przedramię było napięte i bolesne.
  • W przypadku, gdy problemem jest podrażniony nerw, już od początku odczuwamy ból promieniujący w dół nawet do palców dłoni. Dolegliwości mają ostry charakter i mogą pojawiać się w momencie, gdy oprzemy łokieć o biurko lub mogą narastać, gdy przedramię długo znajduje się w pozycji zgiętej. Dodatkowo możemy uczuć osłabienie ręki.

Ból łokcia w czasie pracy na komputerze – leczenie

Podstawą leczenia jest zbadanie, która struktura łokcia jest bolesna, ponieważ postępowanie różni się w zależności od przyczyny.

W przypadku schorzenia ścięgien fizjoterapia obejmuje:

• Różnorodne techniki manualne. Każdy rehabilitant pracuje technikami, które wg niego są skuteczne np. masaż poprzeczny, manipulacje powięziowe.
  • Ćwiczenia obciążające ścięgna, które wg badań naukowych są najlepszą formą walki ze schorzeniami ścięgien. Szczególnie jeśli nasz problem jest przewlekły lub bóle nawracają. O tego typu ćwiczeniach pisałam we wcześniejszych artykułach w przypadku przewlekłego bólu przywodzicieli, a także rozścięgna podeszwowego.
  • Zabiegi fizykoterapeutyczne. Niektóre z nich są bardziej pomocne, inne mniej. Z mojego doświadczenia wynika, że warto wprowadzać falę uderzeniową, Indiba czy ultradźwięki. Laser, krioterapia czy pole magnetyczne w mojej opinii nie mają pozytywnego wpływu na łokieć tenisisty.
  • Ocena ergonomii miejsca pracy. Próba zmiany myszki, ustawienia fotela i innych elementów, które mogą mieć wpływ na wystąpienie uszkodzeń. Istotne są także przerwy w pracy oraz wykonywanie prostych ćwiczeń i technik automasażu w pracy. Jeśli planujecie wizytę u fizjoterapeuty, warto zrobić wcześniej zdjęcie naszego stanowiska pracy oraz pozycji dłoni na myszce.
  • W niektórych przypadkach, szczególnie w momencie dużego bólu, pomocna okazuje się specjalna opaska na łokieć tenisisty.
  • Jako wspomaganie terapii pomocne jest także zastosowanie kinesiotapingu.
Ból łokcia w czasie pracy na komputerze
Kinesiotaping jest dobrą formą wspomagającą rehabilitację łokcia tenisisty

Ból łokcia w czasie pracy przy komputerze
5 (100%) 1 vote