Problemy z sercem kojarzą nam się z nagłym silnym bólem klatki piersiowej, połączonym z dusznością i płytkim oddechem. Oczywiście są to najbardziej charakterystyczne cechy, ale nie jedyne. Okazuje się, że aż 10% osób doświadczających zawału serca nie odczuwa bólu w klatce piersiowej. Zarówno w sytuacji zawału, jak i choroby niedokrwiennej serca dolegliwości mogą pojawić się w rejonach odległych od klatki piersiowej tj. bark, ramię, obszar pomiędzy łopatkami, szyja, łokieć, dolna część szczęki, a nawet brzuch. Mówiąc ogólnie „od szyi do pępka”.

Dlaczego serce powoduje ból barku?

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest zjawisko tzw. bólu przeniesionego, polegające na odczuwaniu dolegliwości w obszarach odległych niż ich źródło. W momencie, kiedy nasze serce jest niedokrwione, pobudzone zostają nerwy przewodzące ból, informujące nas o zagrożeniu. Następnie impulsy wędrują do rdzenia kręgowego, który jest pewnego rodzaju łącznikiem wszystkich struktur naszego ciała z mózgiem. W rdzeniu kręgowym nerwy zaopatrujących serce są w bliskim położeniu nerwów czuciowych klatki piersiowej i kończyny górnej. W momencie niedokrwienia serca, wyniku dosyć skomplikowanych mechanizmów może dojść do pobudzenia także innych obszarów, między innymi barku.

Jak rozróżnić pochodzenie bólu barku?

Oczywiście zastanawiacie się, jak rozróżnić skąd pochodzi ból barku? Przecież większość z nas w jakimś momencie życia odczuwa mniej lub bardziej dokuczliwe dolegliwości w tym rejonie. Oczywiście najczęściej ból barku jest związany ze schorzeniami ortopedycznymi i nie wymaga zaawansowanej diagnostyki serca. Istnieją jednak pewne symptomy, które mogą świadczyć o innym pochodzeniu dolegliwości.

Po pierwsze, jeśli ból do barku promieniuje z klatki piersiowej oraz towarzyszą mu dodatkowe objawy tj. duszność, niepokój, osłabienie, zawroty głowy, kołatanie serca, omdlenia, nudności, jak najszybciej należy zgłosić się do lekarza.

Po drugie, w  przypadku schorzenia ortopedycznego zazwyczaj ból jest związany z ruchem ręki. Może zwiększać się, gdy podnosimy ją do góry i ustępować, kiedy bark znajduje się w spoczynku. Może także pojawić się bezpośrednio po intensywnych ćwiczeniach angażujących rękę. Ból może wystąpić także kilka godzin po ćwiczeniach, a nawet następnego dnia. W przypadku przyczyn odsercowych dolegliwości nie będą związane z ruchem ręki. Mogą pojawiać się także bezpośrednio po reakcji stresowej lub po intensywnym wysiłku np. wchodzenie po schodach.

Co więcej, ból barku pochodzący od serca zazwyczaj ma charakter ucisku i rozpierającego ciśnienia. Może pojawiać się na kilka sekund lub minut, a następnie znikać niezależnie od pozycji ręki. Może także trwać długo, bez przerwy, niezależnie od pozycji barku.

Każdy ból barku szczególnie ten promieniujący z klatki piersiowej należy konsultować z lekarzem.

Ból barku od serca? Czy jest to możliwe?

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Jestem fizjoterapeutką, której pasją jest ortopedia i wszystko, co związane z narządem ruchu. Inspiracją do pisania artykułów są moi pacjenci, ich codzienne problemy i pytania. Staram się w przystępny sposób wyjaśnić zagadnienia medyczne, zawsze w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe i własne doświadczenia.