Polecamy nasz nowy kurs:
Kręgosłup "za biurkiem"

stacjonarną

Naczyniak kręgosłupa- co powinniśmy o nim wiedzieć?

Naczyniak kręgosłupa- charakterystyka

Najczęściej pacjenci są bardzo zaniepokojeni, kiedy przypadkowo dowiadują się o naczyniaku. Zazwyczaj niepotrzebnie. Naczyniak kręgosłupa to niezłośliwa zmiana naczyń krwionośnych rozwijająca się głównie w trzonie kręgu. Tego typu anomalie są bardzo powszechne, występują u 10% ludzi. Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy z ich obecności, ponieważ bardzo rzadko naczyniaki są źródłem bólu. Warto także wiedzieć, że u większości pacjentów tego typu zmiany są małe i nie ulegają znacznemu rozrostowi, a tym samym nie mają żadnego wpływu na nasz kręgosłup.

Naczyniak kręgosłupa pojawia się w wyniku pewnego niekontrolowanego rozrostu naczyń krwionośnych w kręgu. Przyczyny jego powstawania nie są do końca znane. Przypuszcza się, że dużą rolę odgrywa tu czynnik genetyczny lub uraz kręgosłupa. Wzrost naczyniaka powoduje niewielki zanik struktury kostnej. Na szczęście bardzo rzadko tego typu zmiany mają wpływ na znaczne osłabienie kości, które mogłoby w jakiś sposób zagrażać naszemu kręgosłupowi. Naczyniaki częściej okazują się problematyczne u osób po 60 roku życia. Wraz z wiekiem dochodzi do zmniejszenia gęstości kości (osteoporozy), dlatego dodatkowa obecność dużego naczyniaka może osłabiać kręgi. Niektóre typy naczyniaków występują u noworodków, zazwyczaj jednak ulegają one naturalnemu wchłonięciu.

naczyniak kręgosłupa
naczyniak kręgosłupa widoczny na obrazie rezonansu magnetycznego

Naczyniak kręgosłupa- czy powinniśmy się martwić?

Większość naczyniaków kręgosłupa to zmiany łagodne, czyli nieinwazyjne. Zazwyczaj są przypadkowym znaleziskiem i nie mają wpływu na występowanie dolegliwości bólowych i neurologicznych. Warto wiedzieć, że naczyniaki nieinwazyjne powiększają się bardzo powoli lub ich rozmiar nie zmienia się nawet przez wiele lat. Tylko 1% wszystkich naczyniaków to zmiany, które mają wpływ na pojawienie się bólu i objawów neurologicznych.

Duży naczyniak kręgosłupa może powodować ból miejscowy kręgosłupa, który zwiększa się w czasie ruchu. Może także wpływać na pojawienie się ograniczenia ruchomości, uczucie sztywności i słabości pleców. W bardzo rzadkich sytuacjach naczyniak kręgosłupa może spowodować także krwawienie, które uciska rdzeń kręgowy, wpływając na pojawienie się objawów mielopatii. Warto powiedzieć, że istnieją pewne czynniki, które mogą spowodować pewne naruszenie lub pobudzenie naczyniaka: głównie uraz kręgosłupa oraz zmiany hormonalne w czasie ciąży.

Bardzo często pacjenci pytają nas, czy w związku z faktem, że naczyniak powoduje osłabienie kości, może dojść do złamania kręgu? Na szczęście takie sytuacje są bardzo rzadkie, nawet w przypadku dużych naczyniaków obejmujących kilka sąsiednich kręgów. Złamania dużo częściej mają związek z osteoporozą, która często pojawia się u osób starszych. Więcej na ten temat przeczytacie w moim poprzednim artykule.

bóle kręgosłupa podczas siedzenia kurs

Jak leczyć naczyniaki kręgosłupa

Naczyniaki kręgosłupa możemy zdiagnozować na powszechnie dostępnych badaniach obrazowych: RTG, MRI oraz TK. W przypadku naczyniaków małoinwazyjnych, które nie mają wpływu na pojawienie się dolegliwości, nie ma potrzeby wdrażania leczenia. Jeżeli jednak zmiana jest bardzo duża, wychodzi poza trzon kręgu, powodując ucisk struktur nerwowych oraz znaczne osłabienie kości, lekarz może zalecić jedną z kilku procedur medycznych.

Możemy wyróżnić kilka sposobów leczenia naczyniaków. Mniej inwazyjnym działaniem jest radioterapia. Dość powszechna jest także endowaskularna embolizacja naczyniowa polegająca na wprowadzeniu do zmiany specjalnych substancji klejących, dzięki którym dochodzi do zamknięcia naczynia. Jedną z częściej stosowanych metod leczenia naczyniaków jest zabieg cementowania kręgu, czyli wertebroplastyka. Procedura polega na wprowadzeniu do osłabionego trzony specjalnego cementu kostnego za pomocą igły. Zaletą wszystkich powyższych metod jest brak konieczności znieczulenia ogólnego, które u wielu starszych pacjentów okazuje się dość obciążające. Jeżeli metody małoinwazyjne zawodzą, lekarze najczęściej decydują się na przeprowadzenie operacji w znieczuleniu ogólnym. Zabieg polega na chirurgicznym usunięciu naczyniaka i stabilizacji kręgu.

Wertebroplastyka jest jedną z metod leczenia naczyniaków kręgosłupa.

Wielu pacjentów zastanawia się, czy w przypadku występowania naczyniaka możliwe są zabiegi rehabilitacyjne. Naczyniaki małoinwazyjne, które nie powodują żadnych dolegliwości, nie są przeciwwskazaniem do podejmowania różnorodnych form fizjoterapii. Jeżeli cierpicie z powodu różnorodnych schorzeń kręgosłupa tj. dyskopatia czy zwyrodnienie stawów międzykręgowych, a dodatkowo stwierdzono u Was naczyniaka, możecie kontynuować rehabilitację. W przypadku dużych inwazyjnych naczyniaków sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Tego typu zmiany dużo częściej wymagają innych form leczenia. Jeżeli jednak lekarze decydują się na leczenie zachowawcze, nasze działania powinny być delikatne. W czasie pracy manualnej staramy się zwiększyć przestrzeń w okolicy otworu międzykręgowego, a także zmniejszyć napięcie okolicznych tkanek miękkich.

Rehabilitacja jest bardzo ważnym elementem także po leczeniu chirurgicznym naczyniaków. Pierwsze miesiące po tego typu zabiegach zawsze powinny być nadzorowane przez fizjoterapeutę. Głównym celem naszych działań jest przywrócenie prawidłowej ruchomości tkanek miękkich oraz segmentów powyżej i poniżej stabilizacji. Warto zaznaczyć, że chirurgiczne usztywnienie dwóch sąsiednich segmentów, które jest niezbędne w przypadku tego typu operacji, niesie ze sobą ryzyko pojawienia się uszkodzeń dysków i stawów międzykręgowych na kolejnych segmentach kręgosłupa. U osób starszych, gdzie w wyniku naturalnych procesów, kręgosłup jest dużo mniej elastyczny, takie powikłania są dużo rzadsze. Jeżeli jednak stabilizacja została wykonana u osoby przed 60 rokiem życia, ryzyko jest większe. W przypadku młodszych pacjentów kilkumiesięczna rehabilitacja jest niezbędna, pozwala na zabezpieczenie kręgosłupa i lepszą jego funkcję na przyszłość.

5 odpowiedzi

1. Witam ,w odcinku szyjnym wykryto u mnie naczyniaka 6 mm. Ortopeda zlecił mi rehabilitację. W poradni rehabilitacyjnej , lekarz jak dowiedział się że ma naczyniaka w odcinku szyjnym, zleciła mi tylko ćwiczenia, bo to nowotwór i innych zabiegów nie wolno w takiej sytuacji. Więc chodzę na te ćwiczenia, ale podczas tych ćwiczeń boli mnie coraz bardziej z tyłu głowy szyja, a podczas ćwiczeń lewy bark a także w ciągu dnia i nocy często cierpną mi ręce. Rehabilitant twierdzi że w takiej sytuacji nie powinnam teraz nawet ćwiczyć, tylko pilnie powinien zobaczyć mnie neurochirurg , bo być może naczyniak rośnie i zaczyna mi uciskać na nerwy i naczynia krwionośne, że prawdopodobnie nie obejdzie się bez operacji. Dodam że oczekuję na wrzesień na wizytę pilną do neurochirurga, a mam już wyniki krwi OB podwyższone i CRP też. Czy to wszystko może świadczyć że coś nie tak z tym naczyniakiem?

2. Witam,
    Wykryto u mnie 2 naczyniaki w odcinku Th11 i Th12 po 7 i 13 mm. Powodują ciągły ból pleców i mrowienie w nogach i palcach rąk . Czy to groźne i wymaga leczenia.