Zmiany zwyrodnieniowe stawu biodrowego bywają podstępne. U większości osób sygnał alarmowy, czyli ból, pojawia się późno, gdy chrząstka stawowa jest już bardzo uszkodzona. Często diagnoza jest szokująca, a pacjent zastanawia się, dlaczego nigdy wcześniej nie zauważył, że dzieje się coś niepokojącego.

Na szczęście istnieją inne poza bólem symptomy, które mogą wskazywać na początek choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego. To o nich właśnie przeczytacie w dzisiejszym artykule. Im wcześniej zostaną zauważone, tym większa szansa na podjęcie skutecznej rehabilitacji. Dzięki specjalistycznym technikom manualnym i ćwiczeniom domowym możecie przedłużyć zdrowie Waszych bioder.

Pierwsze objawy zwyrodnienia stawu biodrowego

1. Ograniczenie ruchomości stawu

Ograniczenie ruchomości stawu to jeden z pierwszych i podstawowych objawów, który pojawia się w przypadku zmian zwyrodnieniowych. Staw biodrowy to największy ze stawów naszego organizmu. Ze względu na swoją kulistą formę posiada dużą swobodę ruchów. Cokolwiek nie działoby się w jego wnętrzu, będzie powodowało ograniczenie ruchomości. Niestety nie każdy pacjent zauważa takie ograniczenie. Z pewnością dużo częściej zgłaszają się do nas osoby aktywne fizycznie, które dostrzegają usztywnienie stawu w trakcie uprawiania sportu.

Warto zaznaczyć, że wiele osób ma pewną asymetrię w ruchomości stawów biodrowych nawet od wczesnego dzieciństwa. Często pacjenci nie są świadomi takich różnic, ponieważ przez wiele lat przystosowali się do funkcjonowania z ograniczoną ruchomością. Różnice w zakresach ruchu mogą wynikać z dwóch czynników. Po pierwsze, bardzo wielu pacjentów ma wrodzoną nieco odmienną budową stawu. Czasem są to bardzo małe odchylenia, niestety wiele osób rodzi się ze znacznymi zmianami np. w przypadku dysplazji stawu biodrowego. Po drugie, pewne ograniczenia ruchomości nabywamy w ciągu życia. Wynikają one ze sposobu naszego funkcjonowania, urazów, chodzenia, siedzenia czy przyjmowania nawykowych pozycji.

W przypadku zwyrodnienia stawu biodrowego ograniczenie ruchomości stawu zachodzi stopniowo w miarę zużycia chrząstki. Jako pierwszy zmniejsza się wyprost, który jest niezwykle istotny dla całego narządu ruchu. Cierpi na tym nie tylko kręgosłup i miednica, ale także kończyny dolne. Niestety wyprost to kierunek, którego ograniczenie dostrzegamy najrzadziej. Dlaczego? Ponieważ w codziennym życiu najwięcej czasu spędzamy w pozycjach zgięciowych bioder, głównie w siedzeniu. Co więcej, ograniczenia wyprostu zostają szybko skompensowane przez zachowanie innych części naszego ciała. Pacjent zmienia sposób chodzenia, utyka, obserwujemy bujanie miednicy, pochylanie tułowia do przodu lub na boki. Zmiany te rozwijają się na tyle wolno, że człowiek przyzwyczaja się do takiego stanu rzeczy, nie dostrzegając problemu.

W wyniku zwyrodnienia dochodzi także do graniczenie rotacji stawu. Zazwyczaj jako pierwsza zmniejsza się rotacja wewnętrzna, czego pacjent także może nie zauważyć. Łatwiej dostrzeżemy ograniczenie rotacji zewnętrznej, które przeszkadza np. w czasie siedzenia po turecku, czy kucania z kolanami na zewnątrz. Ostatnim najczęściej ograniczonym ruchem jest odwiedzenie, niemniej jednak w zaawansowanych zmianach ruchomość we wszystkich kierunkach może sprawiać trudność. Więcej na temat ograniczenia ruchomości stawu biodrowego przeczytacie w moim wcześniejszym artykule.

ograniczenie ruchomości stawu biodrowego 3 768x1024 - Objawy zwyrodnienia stawu biodrowego- jak rozpoznać pierwsze symptomy?
Ograniczenie ruchomości może świadczyć o dysfunkcji stawu

2. Uczucie sztywności stawu

Kiedy dochodzi do ograniczenia ruchomości stawu, obserwujemy także zwiększenie napięcia mięśni. Pacjent odczuwa zatem sztywność i rozpierania stawu. Często takie odczucia są najbardziej dotkliwe rano lub kiedy przebywamy dłuższy czas w jednej pozycji. Wiele osób ma problem ze wstaniem z krzesła w trakcie pracy przed komputerem. Sztywność obejmuje nie tylko pachwinę, ale także całe biodro, miednicę i kręgosłup. W niektórych przypadkach napięcie może iść dalej do kończyn dolnych.

W początkowym etapie zmian zwyrodnieniowych uczucie sztywności zazwyczaj ustępuje po chwilowym rozchodzeniu, dlatego pacjenci nie wiążą ich z poważnymi dysfunkcjami. Często gwałtowne pogorszenie stanu biodra wiąże się z przeciążeniem stawu, np. dźwiganiem, wyjazdem w góry, rozpoczęciem intensywnych treningów. Pojawia się stan zapalny, coraz większa sztywność i ból. W niektórych przypadkach takie zaostrzenie objawów ustępuje po kilku dniach lub tygodniach…. aż do następnego razu.

3. Przeskakiwanie i blokowanie stawu

Kiedy dochodzi do uszkodzeń chrząstki stawowej, pacjent może zauważyć przeskakiwanie w stawie podczas ruchu. Objaw ten występuje nie tylko w chorobie zwyrodnieniowej, dlatego zawsze powinien być oceniony przez specjalistę. Uczucie przeskakiwania może wiązać się także z ocieraniem ścięgien o elementy kostne, co często związane jest z pewnymi predyspozycjami wynikającymi z budowy stawu.

Niektórzy mogą mieć wrażenie chwilowego zablokowanie stawu, czasem bolesnego. Najczęściej dochodzi do niego nagle w czasie gwałtownego ruchu. Po chwili odpoczynku i lekkiego rozruszania stawu zazwyczaj nieprzyjemne uczucie mija. Taki objaw także warto zgłosić lekarzowi, ponieważ może być wynikiem ciała wolnego, które pojawiło się w stawie w wyniku zwyrodnienia. Blokowanie nie zawsze jest objawem choroby zwyrodnieniowej, może pojawiać się w wyniku innych schorzeń stawu np. patologii obrąbka stawowego lub konfliktu kulszowo-udowego.

2. Ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa to objaw, które może pojawiać się już na samym początku różnych schorzeń stawu biodrowego, także choroby zwyrodnieniowej. Zauważcie, że odcinek lędźwiowy znajduje się bardzo blisko stawu biodrowego i ściśle z nim współpracuje w czasie codziennych czynności. Nawet niewielkie ograniczenie wyprostu może kompensować się w kręgosłupie. Mówiąc inaczej, w takiej sytuacji kręgosłup przejmuje funkcję biodra, co prowadzi do jego przeciążenia. Dlatego tak ważne jest badanie ruchomości stawów biodrowych w przypadku każdego bólu kręgosłupa, szczególnie u osób starszych, gdzie zmiany zwyrodnieniowe występują najczęściej.

objawy zwyrodnienia stawu biodrowego
Jednym z objawów zwyrodnienia stawu biodrowego może być ból kręgosłupa

3. Nieprawidłowy stereotyp chodu

Zmiany zwyrodnieniowe rozwijają się latami. Latami także narząd ruchu pacjenta adaptuje się do coraz większego ograniczenia ruchomości stawu biodrowego. W konsekwencji obserwujemy zmianę stereotypu chodu, czyli poruszanie się w sposób odmienna niż ludzie zdrowi. Często pacjent nie jest świadomy, że chodzi nieprawidłowo, ponieważ układ nerwowy stopniowo przyzwyczaja się do nowej sytuacji i uznaje ją za normę. Co więcej, taka zmiana stereotypu chodu często pojawia się dużo wcześniej niż dolegliwości bólowe.

W jaki sposób chodzi pacjent ze zmianami zwyrodnieniowymi? Kiedy dochodzi do ograniczenia wyprostu, nie mamy możliwości prawidłowo przetaczać stopy. W takiej sytuacji pacjent intuicyjnie skraca krok, zaczyna utykać. Niektórzy zarzucają nogę do boku. Inni pochylają tułów do przodu lub na boki, co nazywamy tzw. kaczym chodem. W miarę rozwoju problemu dochodzi do osłabienia mięśni otaczających staw biodrowy, głównie mięśni pośladkowych.

Objawy zwyrodnienia stawu biodrowego- co robić, gdy zauważymy pierwsze symptomy?

Jeśli dostrzegliście u siebie objawy zwyrodnienia stawu biodrowego, po pierwsze zgłoście się do lekarza lub fizjoterapeuty. Na podstawie badania klinicznego, czyli takiego, które przeprowadzamy w gabinecie, jesteśmy w stanie z dużym prawdopodobieństwem określić, czy staw biodrowy funkcjonuje prawidłowo. Dopiero po takiej ocenie decydujemy, jakie badania obrazowe należy wykonać. Zazwyczaj w pierwszej kolejności zlecamy wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, które pokaże stan chrząstki stawowej oraz budowę samego stawu.

W przypadku stwierdzenia zmian zwyrodnieniowych dalsze działanie zależy od wielu czynników, głównie stopnia uszkodzenia chrząstki i objawów pacjenta.

Objawy zwyrodnienia stawu biodrowego- jak rozpoznać pierwsze symptomy?
4.9 (97%) 20 votes