Leczenie niestabilności górnych segmentów szyjnych wymaga wieloaspektowego podejścia. Jeden z moich pacjentów przygotował dla Was listę działań medycznych, które wykorzystuje w trakcie leczenia. Poniżej znajdziecie także opis objawów, które pojawiły się w jego przypadku w wyniku niestabilności.

Niestabilność górnych segmentów szyjnych- przypadek pacjenta

Objawy

Marek doznał uszkodzenia więzadeł stabilizujących górne segmenty szyjne podczas gry w tenisa. Pewne objawy pojawiły się bezpośrednio po urazie, niemniej jednak największe problemy wystąpiły dużo później. Jest to bardzo charakterystyczne dla niestabilności, która potrafi dać o sobie znać wiele miesięcy, a nawet lat po urazie. Niestety taki przebieg zdarzeń bywa trochę mylący, ponieważ bardzo często pacjenci i lekarze nie kojarzą drobnych urazów odcinka szyjnego z objawami pacjenta.

W przypadku Marka bezpośrednio po urazie pojawiły się:

1. bóle szyi i pleców, sztywność szyi (szczególnie w nocy)
  2. problemy z zaśnięciem

Po kilku tygodniach wystąpiły dodatkowe objawy nasilające się głównie po ćwiczeniach i aktywności:

1. uogólnione zmęczenie, trudności w koncentracji
  2. większy ból i sztywność szyi, bóle głowy
  3. budzenie się w nocy ze skurczami/drżeniem ud
  4. drętwienie górnych i dolnych kończyn (w szczególności w pozycji leżącej i po aktywności), uczucie „ciężkich nóg”, mrowienie twarzy i ust (okresowo), mrowienie dłoni.
  5. poważniejsze problemy ze snem

3-4 miesiące po urazie pojawiły się największe dolegliwości:

1. znaczne pogorszenie samopoczucia, skrajne zmęczenie, duże trudności w koncentracji
  2. okresowe bóle głowy i ciała uniemożliwiające normalne funkcjonowanie
  3. problemy z chodzeniem (szczególnie na dystansach większych niż 1-2 km), osłabienie i uczucie napięcia mięśni rąk i nóg, wrażenie „ciężkich nóg”
  4. wzmożona potliwość (szczególnie w okolicach lędźwi, w nocy i w trakcie siedzenia)
  5. wzmożone pragnienie i suchość w ustach
  6. okresowe nudności, szumy uszne
  7. zmniejszenie odczucia napięcia szyi, pojawienie się „strzelania” przy ruchach głową
  8. objawy POTS (tzn. tętno ok. 120 po wstaniu), bradykardia w pozycji leżącej (tętno ok. 50 uderzeń na minutę)
  9. pogorszenie objawów w czasie aktywności fizycznej np. bieganie, skakanie
  10. okresowe problemy z oddychaniem (szczególnie przy dłuższych spacerach)
  11. zaburzenia erekcji
  12. puchnięcie dłoni, okresowo widoczne zielono-niebieskie żyły na rękach i nogach
  13. ustąpienie skurczów nóg

Diagnostyka

Marek dość długo poszukiwał przyczyn swoich dolegliwości. Tak jak większość pacjentów z niestabilnością górnych segmentów szyjnych, przez wiele miesięcy stawiano diagnozę nerwicy. Niestety standardowe badania odcinka szyjnego nie wykazywały żadnych odchyleń od normy. Problem niestabilności został zasugerowany przez rehabilitanta i jednego z lekarzy. Marek zdecydował się na diagnostykę za granicą. Poniżej znajdziecie badania, które potwierdziły diagnozę niestabilności górnych segmentów szyjnych (poziomów C0-C1-C2), a także jednego poniżej C2-C3.

1. Rezonans odcinka szyjnego w pozycji siedzącej tzw. Upright MRI wykonany w Londynie (https://www.mri-london.com/). Badanie następnie zostało skonsultowane w Warszawie przez neurochirurga dr Głowackiego.
  2. Wyniki Upright MRI zostały skonsultowane także za granicą u dr Vicenç Gilete (przyjmuje w szpitalu Teknon w Barcelonie https://drgilete.com/). Doktor dodatkowo wykonał badanie Cinoradiology.

Badanie Cineradiology

Leczenie niestabilności górnych segmentów szyjnych

Marek dzięki swojemu zaangażowaniu i poszukiwań wykorzystał wiele możliwości leczenia:

Proloterapia

1. Pacjent zdecydował się na zabieg proloterapii, która polega na wstrzykiwaniu substancji pobudzających wzrost do określonych ścięgien, więzadeł, mięśni i stawów. Zabieg wspomaga mechanizmy samoleczenia organizmu. Najczęściej wykorzystywane są tu substancje tj.: dekstroze, P2G (związek fenolu, glukozy i gliceryny) lub stężony roztwór soli. W Polsce lekarze wykonują tego typu procedury tylko poniżej poziomu C2. Marek poddał się proloterapii na niższych segmentach u dr Jacka Olas.
  2. Za granicą mamy możliwość wykonania proloterapii bezpośrednio na górne segmenty szyjne. Marek zdecydował się na ostrzyknięcie u dr Matthias Knöringer, który przyjmuje w Konstancji, w Niemczech. Doktor mówi po angielsku. https://www.dr-knoeringer.de/info@dr-knoeringer.de

Rehabilitacja

1. Podstawą działań rehabilitacyjnych jest program ćwiczeń stabilizujących. Początkowo były to bardzo proste ćwiczenia głównie z wykorzystaniem kontroli wzrokowej. W miarę upływu czasu wprowadzamy coraz więcej ćwiczeń z wykorzystaniem kończyn górnych i barków. Marek jest w stałym kontakcie z rehabilitantem. Każde ćwiczenie wprowadzane jest stopniowo.
  2. Pacjent regularnie korzysta z różnorodnych form terapii manualnej, technik tkanek miękkich, działań osteopatycznych. Wszystkie te działania są szczególnie przydatne w momencie zaostrzenia objawów. Marek stara się korzystać z zabiegów szczególnie intensywnie w momencie, gdy czuje pierwsze symptomy pogorszenia.
  3. Dodatkowo Marek korzystał z akupunktury u dr Sławomira Rosińskiego https://akupunktura-rosinski.pl/
  4. Terapia kraniosakralna
  5. Pływanie (kraul, grzbiet) + sauna – w czasie, gdy objawy nie są zaostrzone
  6. Kołnierz ortopedyczny – miękki albo Aspen Vista. Szczególnie przydaje się przy zaostrzeniu objawów i w podróży. W początkowym etapie leczenia często stosujemy go kilka godzin dziennie.

Leki, zioła, suplementy

1. Leki psychotropowe przepisane przez psychiatrę. Działają na ból i depresję/stany lękowe. Poprawia też znaczną część objawów neurologicznych. Wszystkich pacjentów, którzy cierpią z powodu bólu przewlekłego spowodowanego niestabilnością, zachęcam do kontaktu z psychiatrą. Leczenie może mieć wpływ na pewne mechanizmy kodowania bólu w ośrodkowym układzie nerwowym.
  2. LDN (terapia niskimi dawkami naltreksonu). Terapia musi być przepisana przez lekarza. Marek jest w trakcie, dlatego nie jest w stanie stwierdzić, czy pomaga.
  3. Suplementacja Omega 3 + kurkuma stosowana podczas zaostrzenia objawów. Wg niektórych źródeł takie połączenie dobrze działa przy podrażnianiu rdzenia kręgowego.
  4. Zioła od dr Badam http://vegavita.waw.pl/

Dodatkowo Marek rozważa skorzystanie z leczenia IVIG (immunoglobulina) oraz komorę hiperbaryczną. Dużą nadzieję budzi także procedura PICL- dr Centeno (https://regenexx.com/blog/a-case-study-of-severe-ccj-instability-and-our-picl-procedure/)

Marek nie zakończył jeszcze leczenia. Kilka tygodni temu miał wykonany kolejny zabieg proloterapii w Niemczech. Obecnie niektóre z objawów utrzymują się, niemniej jednak nie pojawiają się już duże zaostrzenia dolegliwości. Podzielimy się z Wami informacjami o postępach w leczeniu za kilka miesięcy.

Zachęcam do zapoznania się z moimi wcześniejszymi artykułami, gdzie opisuje problem niestabilności górnych segmentów szyjnych, a także rehabilitacji tej dysfunkcji.

Wskazówki do leczenia niestabilności górnych segmentów szyjnych- opis przypadku