Zapalenie ciała tłuszczowego Hoffy

Ciało tłuszczowe Hoffy to struktura stawu kolanowego pełniąca wiele istotnych funkcji. Jedną z głównych jest zapewnienie amortyzacji. Możemy wymienić dwa mechanizmy, w wyniku których dochodzi do podrażnienia i przerostu tej struktury. Pierwszy jest związany z bezpośrednim uderzeniem w kolano, które może mieć miejsce nawet wiele lat przed pojawieniem się pierwszych objawów bólowych. Drugi ma podłoże mechaniczne, gdzie w wyniku nieprawidłowego ruchu rzepki dochodzi do zakleszczania i blokowania ciała tłuszczowego.

W przypadku podrażnienia tej struktury dolegliwości lokalizują się najczęściej pod rzepką, możemy zauważyć także charakterystyczny obrzęk tej okolicy. Ból nie zawsze jest jedynym problemem. Niektórzy pacjenci mają ograniczenie wyprostu stawu kolanowego, czy nawet odczuwają blokowanie i przeskakiwanie. W gorszych sytuacjach może pojawić się obrzęk nawet całego kolana. Więcej informacji na temat charakterystyki i diagnostyki tego schorzenia znajdziecie TUTAJ.

ciało tłuszczowe hoffy
Położenie ciała tłuszczowego Hoffy
źródło: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211568414002009

Ciało tłuszczowe Hoffy LECZENIE

Ciało tłuszczowe Hoffy może powodować różne dolegliwości o zmiennym nasileniu. Niektórzy pacjenci cierpią z powodu okresowego dużego stanu zapalnego tej struktury. Inni zmagają się z mniejszymi, ale chronicznymi dolegliwościami. Decyzja o leczeniu wymaga dokładnej analizy sytuacji danego pacjenta. W większości przypadków staramy się pomóc pacjentowi poprzez działania rehabilitacyjne. Zabieg operacyjny to ostateczność.

Warto zaznaczyć, że zapalenie ciała tłuszczowego Hoffy to rzadko jedyny problem pacjenta. Często schorzenie te towarzyszy innym zaburzeniom w obrębie stawu kolanowego, dlatego decydując o leczeniu, musimy wiedzieć, z czym dokładnie mamy do czynienia. Najczęściej przyczyną stanu zapalnego tej struktury jest przebyty zabieg operacyjny, zaburzenia biomechaniki stawu rzepkowo-udowego lub zmiany zwyrodnieniowe. Każdy z tych przypadków wymaga innego podejścia. Nasze działania różnią się także w zależności od tego, czy mamy do czynienia ze znacznym bólem, czy raczej dolegliwościami przewlekłymi.

Faza zapalna

Zacznijmy od pacjentów, którzy odczuwają bardzo silny ból wynikający ze znacznego stanu zapalnego i obrzęku ciała tłuszczowego Hoffy. W takiej sytuacji nasze początkowe działania będą miały na celu ograniczenie reakcji zapalnej i zmniejszenie obrzęku.

Zanim opowiem o sposobach walki ze stanem zapalnym, warto zaznaczyć, czego nie robić w przypadku znacznego bólu tej struktury. Tak jak pisałam wcześniej, stan zapalny w obrębie ciała tłuszczowego Hoffy może powodować problemy z wyprostowaniem kolana. Niestety często spotykam się z sytuacją, gdzie pacjenci próbują na siłę przeprostować kolano, mając nadzieje na powrót pełnego zakresu ruchu. Niestety takie działanie może wywołać jeszcze gorsze dolegliwości. Musicie zdać sobie sprawę, że ograniczenie ruchomości jest wynikiem blokowania ciała tłuszczowego pomiędzy struktury kostne. Jeśli pacjent na siłę prostuje kolano, obrzęknięta struktura jest coraz bardziej podrażniania. Dlatego w początkowym etapie staramy się odciążyć kolano, układając je w pozycji przeciwbólowej. Czasem niezbędne jest położenie zwiniętego ręcznika pod kolano.

Jak więc zmniejszyć obrzęk w okolicy ciała tłuszczowego Hoffy? Bardzo skuteczny w takim przypadku okazuje się taping, który pozwala na korekcję ustawienia rzepki. Dzięki specjalnemu naklejeniu plastrów ustawiamy rzepkę pacjenta w pozycji ku górze i w razie potrzeby korygujemy także boczne przyparcie. Zazwyczaj technika ta daje pacjentowi natychmiastową ulgę.

Poza tapingiem w zmniejszeniu stanu zapalnego mogą pomóc techniki tkanek miękkich, które wykonuje terapeuta. W sytuacji dużego bólu nie pracujemy bezpośrednio w okolicy ciała tłuszczowego, staramy się zmniejszyć napięcie w obrębie okolicznych tkanek. Zbyt mocne uciskanie może spowodować zaostrzenie dolegliwości. Jeśli ból jest mniejszy, bezpośrednia praca jest już możliwa, dlatego rozluźniamy także okolicę samego ciała tłuszczowego. Pomocna może okazać się np. metoda manipulacji powięziowych.

Dodatkowo przydatna może okazać się maść przeciwzapalna, czy niektóre zabiegi fizykoterapeutyczne np. z krótkotrwałym wykorzystaniem zimna. Pomocny jest także sposób medycyny ludowej, czyli okłady z liści kapusty 🙂

Faza przewlekła

Kiedy największe dolegliwości bólowe zmniejszą się lub w przypadku pacjentów, którzy odczuwają przewlekłe dolegliwości bólowe tej struktury, nasze działania rehabilitacyjne są nieco odmienne. Po pierwsze, oceniamy biomechanikę stawu kolanowego, szukając elementów, które mogą powodować ciągłe podrażnienie ciała tłuszczowego Hoffy.

Stany zapalne tej struktury bardzo często spotykamy u pacjentów po różnorodnych operacjach stawu kolanowego. Często jest to wynik zrostów pojawiających się w obrębie ciała tłuszczowego. W poprzednim artykule opisywałam, że struktura ta porusza się w charakterystyczny sposób podczas zgięcia i wyprostu kolana, a zabieg operacyjny może doprowadzić do ograniczenia jej mobilności. W takich sytuacjach w czasie rehabilitacji wprowadzamy techniki manualne, które przywracają prawidłową ruchomość ciała tłuszczowego.

ciało tłuszczowe Hoffy leczenie
Ocena ruchomości ciała tłuszczowego Hoffy źródło:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4789926/

Kolejny istotny element to ocena stawu rzepkowo-udowego, który jest jedną z częstszych przyczyn stanu zapalnego tej struktury. Jest to szczególnie istotny element u osób po zabiegach operacyjnych. Dlaczego? Pomimo że zabieg ma na celu naprawienie pewnych struktur kolana, jest to trauma dla stawu. Dochodzenie do pełnej sprawności trwa zazwyczaj co najmniej kilka miesięcy. Wielu pacjentów nie obciąża kończyny przez jakiś czas, oraz ma zalecenie stosowanie stabilizatorów. Dodatkowo niektóre osoby długo zmagają się z obrzękiem i ograniczeniem ruchomości. Wszystko powyższe elementy i dodatkowe osłabienie mięśnia czworogłowego powoduje zaburzenie pracy stawu rzepkowo-udowego. Właściwa rehabilitacja jest zatem niezwykle ważnym elementem po każdym zabiegu operacyjnym.

Staw rzepkowo-udowy to problem nie tylko pacjentów pooperacyjnych. Bardzo często spotykamy go osób trenujących niektóre dyscypliny np. bieganie, ale także prowadzących siedzący tryb życia. Niewątpliwy wpływ mają tu predyspozycje genetyczne, czyli pewne cechy budowy stawu kolanowego. Ustawienie rzepek jest zależne od biomechaniki stopy, biodra i kręgosłupa. Jest to dość długi temat, dlatego nie będę go dokładnie opisywać w dzisiejszym artykule. Chcę tylko zwrócić uwagę, że każdy pacjent z problem ciała tłuszczowego Hoffy powinien mieć przeprowadzoną dokładną diagnostykę z oceną stawu rzepkowo-udowego. Następnie wprowadzamy zarówno techniki manualne, jak i odpowiednie ćwiczenia wpływające na ustawienie rzepek.

W czasie rehabilitacji dodatkowo zwracamy uwagę na pewne zachowania codzienne pacjenta. Niektóre osoby mają nawyk stawania na „przeprostowanych kolanach”, co może dodatkowo utrudniać leczenie. W przypadku osób hipermobilnych wprowadzamy wielomiesięczny program ćwiczeń wzmacniających, nastawionych na prawidłową kontrolę stawów kolanowych. W sytuacji, gdy podrażnienie jest wynikiem choroby zwyrodnieniowej, naszym głównym celem jest przywrócenie możliwie jak najlepszej ruchomości stawu.

Ciało tłuszczowe Hoffy- jak powinno wyglądać leczenie?
4.9 (97.33%) 30 votes