Powięź, co powinniśmy o niej wiedzieć?

Zacznijmy od tego, czym jest powięź. Z pewnością większość z Was nigdy nie słyszała tego pojęcia. Nic dziwnego. Wiedza na jej temat jest stosunkowo nowa. Do niedawna nie brano jej pod uwagę w badaniach na temat przyczyn bólów narządu ruchu. Powięź to pewna sieć stworzona z tkanki łącznej, która spaja nasze narządy, mięśnie, a nawet nerwy w jedną całość. Możemy powiedzieć, że tworzy pewną architekturę naszego ciała. Najłatwiej zauważyć ją, przygotowując pierś z kurczaka. Otóż na zewnątrz takiej piersi zauważycie charakterystyczna białą błonę, to właśnie jest powięź!

Co może wpływać na zaburzenia w obrębie powięzi? Elementów jest tak wiele, że czasem trudno znaleźć konkretną przyczynę. Z pewnością wszelkie urazy, których doświadczamy w trakcie życia, przeciążenia narządu ruchu, przewlekłe bóle układu mięśniowo-szkieletowego, ale także narządów wewnętrznych, stres, zaburzenia natury psychicznej, nieprawidłowy oddech, brak ruchu, a nawet zaburzenia hormonalne, czy niedobory mikroelementów. W wyniku tak różnorodnych czynników dochodzi do zaburzeń w budowie tej tkanki. Każda z metod powięziowych, a mamy ich obecnie wiele, podchodzi w nieco odmienny sposób do opisywania takich dysfunkcji. Metoda manipulacji powięziowych mówi o tzw. densyfikacjach, czyli miejsc, gdzie dochodzi do zwiększenia gęstości substancji międzykomórkowej i nieprawidłowego rozłożenia włókien kolagenowych na jej obszarze. W konsekwencji mięśnie i stawy nie pracują prawidłowo. Co więcej, powięź jest tkanką bogato unerwioną, co także w pewien sposób tłumaczy zjawiska bólu narządu ruchu.

Na czym polega metoda manipulacji powięziowych?

Metoda manipulacji powięziowych polega na ocenie całego układu powięziowego. Skupiamy się nie tylko na obszarze aktualnego bólu, ale także na całym ciele pacjenta. Nasze mięśnie nie pracują przecież w izolacji. Większość codziennych czynności to wynik pracy wielu grup mięśniowych. Nasz narząd ruchu to pewna całość, dlatego zaburzenia występujące w jednym obszarze mogą wpływać na inne elementy.

Decydując się na pracę metodą manipulacji powięziowych, w pierwszej kolejności przeprowadzamy dokładny wywiad z pacjentem, oceniając miejsce obecnego bólu, oraz wszelkie dawne dolegliwości i urazy. Dodatkowo wykonujemy pewne testy funkcjonalne, czyli obserwujemy, jak dany obszar ciała zachowuje się podczas ruchu. Następnie przechodzimy do badania różnych z góry określonych punktów powięziowych tzw. centrów koordynacji i centrów fuzji. Na podstawie tak wnikliwego badania oceniamy cały układ powięziowy pacjenta. Szukamy obszarów naszego ciała, gdzie doszło do densyfikacji. W trakcie badania możecie poczuć w tych obszarach charakterystyczne zgrubienia, ból, a nawet promieniowanie dolegliwości do innych obszarów ciała.

Nie będę dalej wchodziła w szczegóły metody. Warto tylko wspomnieć, jak wygląda praca z powięzią. Naszym zadaniem jest wywołanie miejscowego przekrwienia i stanu zapalnego w ściśle określonych miejscach, który ma na celu przywrócenie właściwej elastyczności danego obszaru. W tym celu wykonujemy tzw. manipulacje powięzi, czyli głęboki ucisk, rozcieranie tych okolic. Czy metoda jest bolesna? Jest to dość intensywne rozcieranie, niemniej jednak jego siłę dobieramy do danego pacjenta. Niektórzy znoszą dużą siłę nacisku bardzo dobrze, inni mają dość wrażliwą skórę, a także niski próg bólu i w takich przypadkach staramy się pracować delikatniej.

przewlekły ból kręgosłupa
Metoda manipulacji powięziowych

Przewlekły ból kręgosłupa- jak mogą pomóc nam manipulacje powięziowe?

Manipulacje powięziowe to metoda bezpieczna i pomocna praktycznie w każdym problemie ortopedycznym. W mojej praktyce zawodowej wykorzystuje ją w przypadku różnorodnych dolegliwości narządu ruchu. Z pewnością warto ją zastosować w przypadku pacjentów z bólami przewlekłymi, zaburzeniami, które trwają wiele miesięcy, czy nawet lat. Także jest niezwykle pomocna u osób, które cierpią z powodu różnorodnych bólów narządu ruchu występujących jednocześnie.

W dzisiejszym artykule chciałabym opisać wykorzystanie manipulacji powięziowych w przypadku pacjentów z przewlekłym bólem kręgosłupa. Jak rozpoznać, że nasz problem jest przewlekły? Po pierwsze, ważny jest tu czas trwania dolegliwości. O bólu przewlekłym mówimy wtedy, kiedy trwa minimum 3 miesiące. Oczywiście możemy spotkać pacjentów, u których pojawiają się krótkotrwałe epizody bólowe np. kilkudniowe lub kilkutygodniowe, które, pomimo że dość szybko znikają, mają tendencje do nawrotów. Takie przypadki możemy również uznać w pewnym sensie za przewlekłe.

Jeśli zmagacie się z problemem bólowym odcinka lędźwiowego, z pewnością jesteście już po różnorodnych badaniach obrazowych, czy wizytach lekarskich. Mogę przypuszczać także, że Wasz problem został nazwany, wiecie, że zdiagnozowano np. dyskopatię, stenozę kanału kręgowego, kręgozmyk, spondylolizę, czy może zmiany zwyrodnieniowe. Wszystkie te trudno brzmiące nazwy mówią o pewnych najczęstszych nieprawidłowościach występujących w naszych kręgosłupach widocznych w badaniach. Zacznijmy od tego, że zmiany w kręgosłupie ma praktycznie każdy dorosły człowiek. Można powiedzieć, że w pewnym sensie taka nasza natura. Oczywiście możemy urodzić się z anomaliami w budowie kręgu, najczęściej jednak pewne zmiany np. w dyskach czy stawach międzykręgowych zyskujemy w trakcie życia, niektóre nawet we wczesnej młodości. Dawniej ludzie nie byli świadomi, co tak naprawdę dzieje się w ich kręgosłupach, ponieważ nie mieli dostępu do tak różnorodnych form obrazowania narządu ruchu. Dziś wiemy, że nie ma bezpośredniej korelacji pomiędzy zmianami widocznymi na obrazkacha dolegliwościami bólowymi. Temat bólu jest dość skomplikowany, a powięź może odgrywać tu dużą rolę.

Terapia kręgosłupa to temat bardzo rozległy. Obecnie w naszym kraju mamy dostępne bardzo wiele metod pracy fizjoterapeutycznej, także skoncentrowanej na powięzi. Dlaczego warto wybrać manipulacje powięziowe w przypadku przewlekłego bólu? Po pierwsze, w wyniku różnych dysfunkcji kręgosłupa, wtórnie dochodzi do napięcia w obrębie mięśni i powięzi. Nawet jeśli stan zapalny w obrębie samego kręgosłupa zmniejsza się, zmiany, jakie zaszły na poziomie powięzi, mogą pozostać. W konsekwencji pacjent nadal odczuwa dolegliwości, sztywność, drętwienie, a nawet ból przeniesiony w inne rejony ciała. Często spotykamy pacjentów, którzy miesiącami cierpią z powodu tzw. rwy kulszowej, czyli bólu, który promieniuje do kończyny dolnej. W trakcie badania może okazać się, że kręgosłup funkcjonuje bardzo dobrze, nerw kulszowy nie jest już dłużej drażniony, a ból kończyny jest spowodowany właśnie zmianami na poziomie powięzi.

Manipulacje powięziowe pozwalają na holistyczne spojrzenie na pacjenta i łączenie bólów kręgosłupa z dysfunkcjami innych obszarów ciała. Tak, jak mogliście przeczytać w poprzednim rozdziale, wszelkie urazy, stany zapalne, których doświadczmy w naszym życiu mają wpływ na pojawianie się densyfikacji w powięziach. Powstałe napięcia mogą po jakimś czasie obejmować coraz większe obszary, „wędrować” w coraz bardziej odległe miejsca, także do kręgosłupa. Jednym ze sztandarowych przykładów jest skręcenie stawu skokowego, którego doznaje duży odsetek dzieci i młodzieży. Jeśli uraz jest znaczny, może mieć poważne konsekwencje dla układu mięśniowo-powięziowego, co może objawić się po latach np. bólem pleców. Po rozpracowaniu odpowiednich punktów na stopie i podudziu, a także w dalszych obszarach kończyny dolnej i miednicy może okazać się, że dolegliwości bólowe kręgosłupa zmniejszą się.

Jeśli więc przewlekły ból kręgosłupa jest Waszym problemem, spróbujcie metody manipulacji powięziowych.

przewlekły ból kręgosłupa
Wszelkie urazy jakich doświadczamy w naszym życiu mają wpływ na zaburzenia powięziowe
Przewlekły ból kręgosłupa? Sprawdź metodę manipulacji powięziowych!
4.9 (97.14%) 35 votes