W dzisiejszym artykule chciałabym pokazać Wam kilka prostych pozycji odciążających odcinek lędźwiowy, które pomogą pozbyć się bólu, uczucia ciężkości i napięcia pleców w trakcie chodzenia.

Ból pleców podczas chodzenia- przyczyny

Ból kręgosłupa zazwyczaj pojawia się w specyficznych pozycjach lub aktywnościach. Rzadko zdarza się sytuacja, gdzie nasilenie objawów nie zmienia się przez całą dobę. Jeśli tak się dzieje, jest to pewien sygnał alarmowy, który powinien skłonić nas do wizyty u lekarza. Więcej na ten temat przeczytacie w moim wcześniejszym artykule o tzw. czerwonych flagach. Jedną z aktywności nasilających bóle kręgosłupa może okazać się chód. Pomimo że chodzenie jest czynnością bardzo naturalną i korzystną dla narządu ruchu, w przypadku niektórych dysfunkcji kręgosłupa może wywoływać pewne objawy.

Jeśli weźmiemy pod uwagę młodych ludzi, ból pleców podczas chodzenia zazwyczaj jest wynikiem uszkodzeniami dysku międzykręgowego, który nie radzi sobie z długotrwałym obciążeniem. Różnorodne schorzenia w jego wnętrzu często prowadzą do tzw. niestabilności kręgosłupa, która może dać o sobie znać właśnie podczas spacerów. Takie dolegliwości najczęściej pojawiają się centralnie, czyli na środku dolnej części pleców. Im dłużej chodzimy, tym ból stają się coraz bardziej dotkliwy, obejmuje coraz większą partię lędźwi, wchodząc także na pośladki. W sytuacji, gdy dochodzi do podrażnienia struktur nerwowych, możecie odczuwać także ból promieniujący, drętwienie i/lub osłabienie pewnych obszarów kończyn dolnych. Warto także zaznaczyć, że ból nie jest jedynym objawem występującym w lędźwiach podczas chodzenia. Możecie odczuwać także sztywności, rozpieranie, napięcie mięśni, a także zmęczenie dolnej części pleców.

ból pleców podczas chodzenia
W wyniku różnorodnych schorzeń odcinka lędźwiowego w trakcie chodzenia może pojawiać się ból, sztywność i napięcie mięśni.

Ból pleców podczas chodzenia to przypadłość nie tylko ludzi młodych, bardzo często pojawia się także u osób starszych. Najczęściej jednak przyczyna jest tu inna. U osób po 60 roku życia częściej mamy do czynienia ze zmianami zwyrodnieniowymi i tzw. stenozą kanału kręgowego. Stenoza oznacza ciasnotę wewnątrz kanału kręgowego, która prowadzi do podrażnienia, a nawet do uszkodzenia struktur nerwowych. W miarę rozwoju schorzenia poza bólem pojawiają się także objawy neurologiczne tj. bóle promieniujące po tylnej stronie ud aż do łydek, osłabienie mięśni kończyn dolnych, a nawet problemy z oddawaniem moczu i/lub kału.

Skuteczne pozycje odciążające

Co zrobić, jeśli ból pojawia się podczas chodzenia? Oczywiście zawsze należy skonsultować się ze specjalistą, który wykona niezbędną diagnostykę. Dopiero na podstawie oceny konkretnego przypadku możemy zdecydować, co dla danej osoby będzie najlepszą formą leczenia. Ból pleców podczas chodzenia nigdy nie powinien być bagatelizowany szczególnie w przypadku osób starszych. Pamiętajcie, że im szybciej rozpoczniecie leczenie, tym większa szansa na pozbycie się dolegliwości.

Niezależnie od przyczyny dolegliwości zawsze celem leczenia jest wyciszanie dolegliwości. Dlatego, jeśli w trakcie spaceru czujecie, że pojawiają się jakiekolwiek objawy, warto zatrzymać się i wykonać proste ćwiczenia, które pozwolą odciążyć kręgosłup. Wielu pacjentów próbuje „rozchodzić” ból i na siłę kontynuuje chód, co najczęściej wywołuje jeszcze większe dolegliwości.

Z pewnością dużo łatwiej jest ćwiczyć w domu, gdzie możemy położyć się na ziemi lub wykorzystać dużą piłkę do odciążenia kręgosłupa. Co możemy zatem zrobić, gdy jesteśmy na zewnątrz? Poniżej znajdziecie 4 przykładowe pozycje, które warto wypróbować w przypadku pojawienia się dolegliwości.

Pierwsza pozycja polega na ugięciu kolan i podciągnięciu miednicy, co fachowo nazywamy tyłopochyleniem. Żeby zrozumieć na czym polega ćwiczenie, możemy wyobrazić sobie wypchnięciu bioder do przodu lub podciągnięciu kości ogonowej pod siebie. Jeśli takie ustawienie miednicy powoduje uczucie odciążenia i zmniejszenie bólu, warto przytrzymać pozycję przez min. 10s i powtórzyć zadanie min. 5 razy. Jeśli macie możliwość oparcia ramion, możecie wypróbować pozycję z drugiego zdjęcia, gdzie automatycznie nasza miednica ustawia się w tyłopochyleniu.

U części pacjentów dużo bardziej skuteczna może okazać się pozycja kucna zaprezentowana na 3 zdjęciu. Zazwyczaj jest ona pomocna w przypadku dolegliwości o małym lub umiarkowanych nasileniu bez bólu promieniującego do kończyn. Jeśli mamy do dyspozycji szeroką ławkę możemy wykorzystać także pozycję 4.

PAMIĘTAJCIE! Najlepiej skonsultować Wasze objawy z fizjoterapeutą, który dobierze odpowiednie ćwiczenia i pozycje. Zawsze warto jednak kierować się objawami. Jeśli dana pozycja przynosi ulgę w bólu, warto ją stosować.

Ból pleców podczas chodzenia- jak odciążyć kręgosłup?

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Jestem fizjoterapeutką, której pasją jest ortopedia i wszystko, co związane z narządem ruchu. Inspiracją do pisania artykułów są moi pacjenci, ich codzienne problemy i pytania. Staram się w przystępny sposób wyjaśnić zagadnienia medyczne, zawsze w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe i własne doświadczenia.