Choroba Scheuermanna- charakterystyka

Choroba Scheuermanna to jedno z częstszych zaburzeń dotyczących budowy kręgu. Okazuje się, że może występować nawet u 8% Polaków. Najczęściej dotyczy odcinka piersiowego kręgosłupa, czasem spotykamy ją także w kręgach lędźwiowych. Przyczyny takiej wadliwej budowy nie są w 100% znane. Wiemy, że problem jest związany z płytką graniczną kręgu, czyli obszarem, gdzie kość styka się z dyskiem. Miejsca te są szczególnie podatne na uszkodzenie u dzieci, kiedy kości rosną. Jeśli dojdzie do takich zaburzeń, krąg może rozwijać się niewłaściwie. W chorobie Scheuermanna tylna jego część wzrasta prawidłowo, podczas gdy przednia wolniej. Krąg zmienia zatem swój kształt, przyjmując postać klina. Co więcej, część dysku może uwypuklać się w stronę trzonu, tworząc tzw. guzki Schmorla.

Choroba Scheuermanna może wpływać na zmianę krzywizn kręgosłupa, które chronią go przed obciążeniami, zapewniając amortyzację. Każdy z nas ma zupełnie inną jego budowę. Na kształt naszego kręgosłupa głównie wpływa genetyka, często krzywizny rodziców są bardzo podobne do tych, jakie posiadają dzieci. Jak zapewne wiecie, w odcinku piersiowym naturalnie występuje kifoza, czyli wygięcie kręgosłupa w kierunku tylnym. Zauważcie, że klinowate ukształtowanie kręgów występujące w przebiegu choroby Scheuermanna, szczególnie jeśli dotyczy kilku segmentów, może spowodować zwiększenie kifozy i zaokrąglenie pleców.

choroba scheuermanna
Klinowaty kształt kręgów w przebiegu choroby Scheuermanna
źródło: https://www2.aofoundation.org

Choroba Scheuermanna także ma podłoże genetyczne. Często obserwuje takie zaburzenia u kilku członków rodziny. Próbując tłumaczyć dokładną przyczynę nieprawidłowego wzrostu kości odcinka piersiowego, naukowcy mówią o nieprawidłowym ukrwieniu, które doprowadza do tzw. jałowej martwicy. Takie zaburzenie ukrwienia spotykamy głównie u ludzi młodych nie tylko w kręgosłupie. Bardzo często jałowa martwica dotyczy kolan (choroba Osgood-Schlattera), czy guza piętowego (choroba Haguldna). Okazuje się, że takie zaburzenia ukrwienia spotykamy najczęściej u dzieci aktywnych sportowo, dlatego wielu specjalistów uważa, że mają one związek z przeciążeniem w obrębie wzrastającej kości.

Choroba Scheuermanna prawdopodobnie może zostać zapoczątkowana także przez uraz płytek granicznych np. przy upadku na plecy, czy wykonaniu szybkiego, gwałtownego ruchu. Niektórzy mówią także o teoriach związanych z drobnoustrojami, zaburzeniami hormonalnymi czy niedoborem witamin. Niestety są to raczej rozważania teoretyczne i najczęściej nie mamy możliwości bezpośredniego stwierdzenia przyczyny.

Choroba Scheuermanna- objawy

choroba scheuermanna
Charakterystyczna postawa pacjentów z chorobą Scheuermanna

Sytuacje młodych pacjentów mogą być naprawdę różne. Warto zaznaczyć, że nie każde dziecko będzie odczuwało ból. Wszystko zależy od wielkości zmian, liczby zklinowaciałych kręgów, a także wielu innych cech osobniczych. Często Scheuermanna przechodzi się bezobjawowo, a kifoza piersiowa nie jest nadmiernie zwiększona. W innych sytuacjach, pomimo że dziecko nie odczuwa bólu, plecy są znacznie zaokrąglone i sztywne. Możecie spotkać także sytuacje, gdzie choroba Scheuermanna okazuje się przypadkowym znaleziskiem w wieku późniejszym. Często dorośli pacjenci wykonując RTG kręgosłupa, dowiadują się, że przeszli w dzieciństwie takie zaburzenie, pomimo że nigdy nie odczuwali dolegliwości odcinka piersiowego.

Niestety wielu pacjentów odczuje pewne konsekwencje choroby Scheuermanna. Niektórzy doświadczają naprawdę dużych dolegliwości i szybko trafiaj do lekarza. Pamiętajcie, że ból kręgosłupa u dziecka zawsze jest objawem niepokojącym i nigdy nie możemy go bagatelizować. Poza bólem pojawia się uczucie sztywności, problem z wykonaniem ruchów odcinka piersiowego, szczególnie rano. W miarę upływu lat choroba Scheuermanna może powodować coraz większe zmiany. Głównie dotyczą one wtórnie rozwijających się zmian zwyrodnieniowych stawów międzykręgowych i uszkodzeń dysków. W konsekwencji dochodzi do zmniejszenia przestrzeni pomiędzy kręgami. W takiej sytuacji pacjent może doświadczać okresowych stanów zapalnych odcinka piersiowego, a nawet podrażnienia korzeni nerwowych.

Niestety sztywność odcinka piersiowego zazwyczaj wpływa także na inne elementy narządu ruchu. Kiedy jesteśmy młodzi, nasz organizm może radzić sobie z takim ograniczeniem ruchomości, a inne obszary kręgosłupa kompensują zaburzenia. Wraz z upływem czasu może jednak pojawić się ból odcinka lędźwiowego, bardzo charakterystyczny dla pacjentów z chorobą Scheuermanna. Dolegliwości mogą dotyczyć także odcinka szyjnego, barków czy klatki piersiowej.

Podejrzewasz chorobę Scheuermanna? Jakie badania warto wykonać?

Jeśli podejrzewasz u siebie lub swojego dziecka problem z odcinkiem piersiowym i chcesz wykluczyć chorobę Scheuermanna, po pierwsze, zgłoś się do ortopedy. Przed decyzją na temat badań obrazowych lekarz musi wykonać badanie kliniczne. W czasie takiej analizy specjalista oceni krzywizny kręgosłupa, jego ruchomość i bolesność. Następnie możecie zostać poproszeni o wykonanie zdjęcia RTG, które jest podstawowym badaniem oceniającym strukturę kostną. W niektórych przypadkach dodatkowo zaleca się rezonans magnetyczny, a nawet tomografię komputerową. Wszystko zależy od sytuacji danego pacjenta. Nie warto zatem wykonywać badań na własną rękę. Taka diagnostyka powinna być przeprowadzana pod kontrolą specjalisty.

W kolejnym artykule dowiecie się, jak leczyć chorobę Scheuermanna. Nowy wpis niebawem 🙂

Choroba Scheuermanna- co powinniście o niej wiedzieć?
5 (100%) 1 vote