Czas przekwitania to okres bardzo trudny dla kobiety. Pojawiające się dolegliwości niejednokrotnie zmuszają do wizyty u specjalisty. Z pewnością słyszeliście o uderzeniach gorąca, zmęczeniu, zmiennych nastrojach, czy nawet depresji… Niestety to nie jedyne z problemów. Niektóre kobiety odczuwają także napięcie i ból pojawiające się w różnych stawach i mięśniach.

Często spotykam takie pacjentki w mojej praktyce zawodowej. Przyczyną dolegliwości mogą być zmiany, jakie zachodzą w organizmie kobiety w okresie przekwitania. Mechanizm tego zjawiska jest dość złożony, niemniej jednak główną przyczyną są tu wahania hormonalne pojawiające się w tym okresie życia u kobiet.

Dlaczego menopauza wpływa na ból i sztywność nóg?

W okresie przekwitania bóle stawów i napięcie mięśni mogą pojawiać się praktycznie w całym ciele. Jak już wiecie, wszystkiemu winne hormony. W okresie menopauzy dochodzi do drastycznego spadku estrogenów. Podobne bóle mogą pojawiać się także u niektórych młodszych pacjentek w drugiej połowie cyklu menstruacyjnego, kiedy naturalnie występuje zmniejszenie ilości tych hormonów. W ciąży poziom estrogenów jest wysoki, co sprawia, że wiele kobiet zapomina o różnych dolegliwościach.

Dlaczego zatem spadek ilości estrogenów powoduje bóle nóg? Po pierwsze, w wyniki dość skomplikowanych mechanizmów takie wahania hormonalne mają wpływ na modulację bólu i pojawiania się nadwrażliwości bólowej. Mówiąc inaczej, układ nerwowy jest bardziej podatny na bodźce, a kobieta odczuwa różnorodne dolegliwości, których dawniej nawet nie zauważała. Co więcej, estrogeny mają udział w metabolizmie mięśni. Ich odpowiedni poziom w organizmie gwarantuje prawidłową budowę i siłę mięśni, a gwałtowny spadek hormonów powoduje, że stają się one po prostu słabsze. Pacjentki w okresie przekwitania często zauważają, że muszą dłużej trenować, aby osiągnąć ten sam efekt co dawniej.

menopauza bóle nóg 3 1024x683 - Dlaczego menopauza powoduje bóle nóg? Czy fizjoterapia może pomóc?
Nagły spadek estrogenów powoduje nie tylko bóle mięśni, także dolegliwości stawowe

Nagły spadek estrogenów wpływa także na strukturę kolagenu, głównego budulca struktur naszego narządu ruchu. Ma on także znaczenie w zaburzeniach gospodarki wodnej organizmu, a pojawiające się odwodnienie dodatkowo może wywoływać niespecyficzne bóle kończyn i stawów. Co więcej, wahania hormonalne mają wpływ na zaburzenia krążenia, co dodatkowo może powodować zmęczenia nóg. W wyniku różnorodnych czynników niektóre pacjentki zmagają się z zespołem niespokojnych nóg.

Zmniejszenie ilości estrogenów wpływa także na poziom magnezu w organizmie, co często doprowadza do dodatkowych objawów. Pacjentka może doświadczać skurczy, drętwienia, mrowienia i nadreaktywności układu nerwowego. Takie deficyty dodatkowo wpływają na zwiększanie odczuwania bólu i sztywność mięśni.

Estrogeny mają także dużą rolę przeciwzapalną, dlatego ich spadek może wpływać na pojawianie się stanów zapalnych w organizmie. Niektóre pacjentki zauważają, że w tym okresie zaczynają odzywać się różne bóle obszarów, które były problematyczne wiele lat temu. Niestety w okresie menopauzy pacjentki dużo częściej doświadczają problemów z narządem ruchu. Charakterystyczne schorzenia pojawiające się w tym okresie życia to: zapalenie kaletki podbarkowej, zamrożony bark, bólu okolicy krętarza większego, dolegliwości bólowe kręgosłupa, czy uogólnione bóle stawów kolanowych.

Jak rozpoznać, czy bóle nóg rzeczywiście spowodowane są menopauzą?

Pacjentki w okresie przekwitania, a nawet długo po, często zgłaszają ból, sztywność, napięcie występujące praktycznie w całych nogach. Dodatkowo objawy obejmują także pośladki i kręgosłup, a kobieta ma wrażenie jakby cała miednica i kończyny dolne zesztywniały. Objawy mogą nasilać się rano. Pacjentki potrzebują także więcej czasu na rozruch po dłuższym siedzeniu.

Takie dolegliwości często wywołują przerażenie i obawę przed poważnymi chorobami. Czy lęk jest zasadny? I tak, i nie. Bez dwóch zdań ból zawsze jest sygnałem alarmowym. Okres menopauzy to czas, kiedy warto szczególnie przyjrzeć się swojemu zdrowiu, ponieważ w tym wieku częściej pojawiają się pewne choroby. W przypadku bólów kończyn i kręgosłupa należy udać się niezwłocznie do lekarza w sytuacji pojawianie się tzw. czerwonych flag, o których przeczytacie w moim kolejnym artykule. W sytuacji, gdy ból kończyn dolnych pojawia się w trakcie chodzenia może być spowodowany np. stenozą kanału kręgowego.

W wieku 50-60 lat często dają o sobie znać zmiany zwyrodnieniowe stawów. Niemniej jednak chciałabym, abyście zdali sobie sprawę, że bóle nóg i stawów nie zawsze zwiastują poważne choroby, a ich przyczyną mogą być właśnie wahania hormonalne. Jest to zjawisko w pewnym sensie naturalne. Pamiętajcie także, że takie dolegliwości mogą występować nawet kilka lat przed zakończeniem okresu, ponieważ zmiany hormonalne nie pojawiają się z dnia na dzień. Jest to pewien proces.

Niespecyficzne bóle kończyn dolnych mogą występować także u kobiet nawet wiele lat po przekwitaniu. Dzieje się tak, ponieważ zmiany, jakie zachodzą w strukturze kolagenu, w stawach i mięśniach mogą mieć trwały charakter. Pamiętajcie, że im szybsza reakcja, tym większa szansa na ustąpienie objawów.

Zatem kiedy możemy podejrzewać, że ból nóg jest związany z menopauzą? Po pierwsze, musimy wykluczyć wszelkie inne przyczyny bólu. Żeby to zrobić, nie obejdzie się bez wizyty u specjalisty. Podstawą jest wywiad i badanie pacjenta, który lekarz lub fizjoterapeuta przeprowadza w gabinecie. Na podstawie charakterystycznych objawów i dodatkowych testów klinicznych stawów, mięśni i nerwów lekarz może podejrzewać, że bóle nóg mają związek właśnie ze zmianami hormonalnymi.

Warto także zaznaczyć, że w przypadku bólów związanych z przekwitaniem dolegliwości zazwyczaj obejmują znaczny obszar kończyn dolnych. Ból i sztywność pojawia się także w pośladkach, łydkach, a nawet kręgosłupie. W przypadku, gdy dolegliwości lokalizują się w jednym ograniczonym obszarze np. tylko w pośladku, kolanie lub tylko w jednej łydce, zazwyczaj musimy szukać innej przyczyny bólu.

Jak walczyć z bólem nóg spowodowanych menopauzą?

Decyzja o leczeniu z pewnością zależy od nasilenia dolegliwości. Jeśli ból jest tak mocny, że uniemożliwia funkcjonowanie, czasami lekarze decydują się na leczenie farmakologiczne. Niektóre kobiety stosują hormonalną terapię zastępczą, jednak ze względu na fakt, że podawania hormonów w jakimś stopniu zwiększa ryzyko nowotworów, obecnie obserwuje trend w kierunku stosowania takiego leczenia tylko w niektórych przypadkach.

Przydatna może okazać się także wizyta u fizjoterapeuty. Pacjentki bardzo dobrze reagują na różnorodne techniki pracy na tkankach miękkich, które zmniejszają napięcie i pozwalają pozbyć się bólu. Bardzo ważna jest także aktywność fizyczna. Regularny ruch o umiarkowanych charakterze powoduje lepsze dokrwienie tkanek i zmniejszenie bólu. W przypadku uczucia sztywności w stawach wykonujemy techniki mobilizacyjne oraz ćwiczenia rozciągające. Wszelkie działania oczywiście dobieramy do pacjenta. Bardzo często bóle nóg towarzyszą innym problemom narządu ruchu, które w okresie przekwitania zdarzają się większości pacjentek.

Jeśli podejrzewacie zatem, że Wasze bóle nóg mogą mieć związek z menopauzą, w pierwszej kolejności udajcie się do lekarza. Następnie warto skontaktować się z fizjoterapeutą, który oceni Wasz narząd ruchu i dobierze odpowiednie postępowanie.

menopauza bóle nóg
W przypadku bólu kończyn dolnych w trakcie menopauzy warto rozpocząć fizjoterapię

Dlaczego menopauza powoduje bóle nóg? Czy fizjoterapia może pomóc?

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Jestem fizjoterapeutką, której pasją jest ortopedia i wszystko, co związane z narządem ruchu. Inspiracją do pisania artykułów są moi pacjenci, ich codzienne problemy i pytania. Staram się w przystępny sposób wyjaśnić zagadnienia medyczne, zawsze w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe i własne doświadczenia.